Universitetslektor Panu Erästö har digitaliserat undervisningen i grundkurserna i statistik

Instruktionsvideorna visar hur till exempel Excel fungerar, så att man inte behöver spendera tid på det i klassrummet.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Universitetslektor Panu Erästö. Bild: Terhi Ollikainen / Aalto-universitet

Universitetslektor Panu Erästö jobbar med ämnen som inkluderar kvantitativa metoder på institutionen för informations- och servicemanagement. Han håller främst obligatoriska kurser som kan ha hundratals elever. Enligt Erästö har digitaliseringen av undervisningen varit helt oundviklig, inte bara på grund av den väldiga mängden av deltagare, utan också för att lärarresurserna och tillgängligheten på undervisningsutrymmen är knappare än förut. Dagens studerande är också för det mesta välorienterade inom digital undervisning, fastän den kan innebära utmaningar. Utan teknik skulle mängden respons från masskurserna oundvikligen bli liten. 

Panu Erästös specialområde är blended learning (på svenska blandade lärmiljöer) inom matematiska kurser, som består av både undervisning i föreläsningssalar och självstudier, möjliggjorda i och med teknik. 

“Baserat på respons har mina undervisningsmetoder tagits väl emot av studerandena. För några år sedan, i början, förekom det förstås motstånd på grund av förändringarna i arbetskultur och metoder, men studerandena vande sig efterhand. Nuförtiden ser studerandena automatiserade övningar mest som något väldigt positivt och lärorikt. Samtidigt måste de öva på att ta ansvar för sin egen inlärning”, berättar Erästö.

Flervalsfrågor, spelifiering och instruktionsvideor

“Jag har skapat många uppgifter av quiztyp, som innehåller flervalsfrågor, kombinationsuppgifter och numeriska uträkningar, varav en betydande andel är individanpassade övningar där alla har sina egna, personliga uppgifter. När en studerande gör dessa uppgifter får hen genast automatisk, motiverad respons om huruvida svaret var korrekt eller inte. Man kan även få automatiska vinkar efter ett felaktigt svar. När responsen är omedelbar blir inlärningen effektiv”, förklarar Panu Erästö sin inlärningsfilosofi.

Han har spelifierat såväl grundkurserna som de mer avancerade kurserna. 

“I övningarna finns det precis som i spel olika nivåer av uppgifter, som man också kan ta om. Efter att ha lärt sig de tidigare uppgifterna kan man gå vidare till nästa nivå. Man lär sig stoffet bättre när det presenteras uppdelat i olika steg.”

“Också tentamina görs digitalt, vilket betyder att man genast får resultatet. Om en studerande först ger fel svar i en uppgift, får hen försöka på nytt med extra vinkar. Om svaret då blir korrekt får studeranden partiella poäng för uppgiften. Det här innebär att det är möjligt att lära sig också under tentens gång.”

Förutom quizuppgifter har Panu Erästö även producerat ett flertal instruktionsvideor för sina kurser som till exempel visar hur Excel kan användas för att lösa olika grundläggande matematiska och affärsanalytiska problem. Samtidigt lärs också allmänna Excelfärdigheter ut, som hur en tabell genereras. Studerandena har berättat att de gillar filmerna, för att de kan ses så många gånger som behövs och man kan återvända till dem.

Digitaliseringen av uppgifterna är tidskrävande, men givande

Enligt Panu Erästö är byggandet och underhållet av ett elektroniskt system tidskrävande, men det gör undervisningen meningsfull och är ett vettigt bruk av knappa resurser.

“Att skapa filmerna tog förskräckligt mycket tid första året, men nu börjar det betala tillbaka sig. Det lönar sig att börja smått.”

Erästö har själv ansvarat för automatiseringen av övningarna, och det har till sin natur varit ett pionjärarbete - i början kunde han egentligen inte ta modell av någon eller någonting.

“Så att ingen ska behöva uppfinna hjulet på nytt, har jag själv öppet delat med mig av min kunskap, erfarenhet och mina tillvägagångssätt inom Aalto. Via Aalto Online Learning-projektet (A!OLE) har jag fått finansiering för att avlöna en assistent, vilket har varit ett värdefullt stöd i planeringen och förverkligandet av kurserna.”

Läs mer om A!OLE:
https://onlinelearning.aalto.fi/

Text: Terhi Ollikainen

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Aalto University / Olli Paloviita lähettää auton kisaan / photo: Linda Koskinen
Samarbete, Studier Publicerat:

Fart och kontroll – en racerbil som byggts på en Protoverkstadskurs är försedd med artificiell intelligens

Projektgruppen Speed Demon byggde en självstyrande, med AI försedd liten racerbil på uppdrag av ett företag.
Kuva: Sanna Lehto
Samarbete, Vetenskap & konst, Studier Publicerat:

Från sårbarhet till slagkraft

Claudia Garduño och AaltoLAB Mexico undersökte hur empati, intensivt lyssnande och designtänkande kan underlätta i att hitta de viktigaste frågorna som ursprungsbefolkningen står inför.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Vetenskap & konst, Studier Publicerat:

Ett brett textilkunnande är en del av Aaltomodets styrka

Kombinationen av konstnärlig och teknisk planeringskompetens är globalt sett unik.
A graphic depicting the physics of auroral sounds
Vetenskap & konst, Studier, Universitetet Publicerat:

Sprakande ljud från polarsken beror på jordens elektromagnetiska resonans

En ny studie visar att ljud genererade på 70 till 80 meters altitud uppkommit då Schumannresonanser aktiverats