Tävlingen Allt om mig utmanar studerande att planera ett digitalt Finland

Tävlingen inbjuder studerande att ta fram nya skapande och visuella sätt att presentera registeruppgifter om allmänheten inom förvaltningen.

Tävlingen, som riktar sig till universitets- och yrkeshögskolestuderande, arrangeras av Befolkningsregistercentralen, finansministeriet och Media Factory vid Aalto-universitetet. Alla förslag som går till final i tävlingen belönas med 7 000 euro var, och den som vinner hela tävlingen får dessutom en prissumma på 8 000 euro.

Tävlingen hänför sig till projektet Serviceportal inom programmet Nationell servicearkitektur där gemensamma serviceportaler för allmänheten, företagen och myndigheterna samlas. Tävlingen är begränsad till allmänhetens serviceportal och till personernas egna registeruppgifter. I tävlingen gäller det att visualisera uppgifterna.

Som material får deltagarna registeruppgifter om en fiktiv person såsom bostadsort, fastigheter, fordon och familj. Deltagarna ska planera visualiseringen av registeruppgifterna: hur siffror, kategorier och namn ska presenteras på ett sätt som är så åskådligt och visuellt elegant som möjligt. Slutresultatet av planeringen är en innovativ webbtjänst eller webbplats.

– Digitaliseringen av offentlig service framskrider snabbt. Avsikten är att den blivande serviceportalen ska samla de digitala tjänsterna för allmänheten som en helhet som är lätt att använda och som erbjuder individuell service till användare som identifierar sig. Med hjälp av tävlingen söker vi speciellt ett fräscht grepp för presentation av registeruppgifter, säger utvecklingschef Marjukka Ala-Harja påfinansministeriet.

Tävling i två omgångar

Tävlingen sker i två omgångar. I första omgången väljer en jury högst tre förslag till finalen. Förslagen realiseras. Vinnaren väljs av allmänheten genom omröstning i början av 2016.

Skapande och djärva idéer önskas i tävlingen. Man behöver alltså inte följa ett i förväg fastställt visuellt uttryck i förslaget. – På slutrakan får finalisterna utveckla sina egna förslag i samarbete med ett smidigt utvecklingsteam. Vi är inte heller rädda för vilda idéer!, berättar projektchefen för serviceportalerna Jani Ruuskanen från Befolkningsregistercentralen.

Vi är inte heller rädda för vilda idéer!

Vinnarbidraget i tävlingen Allt om mig utnyttjas i marknadsföringen av allmänhetens serviceportal Suomi.fi, som håller på att förnyas, till exempel genom att det tas till offentliga ställen för testning. Testversionen för allmänhetens serviceportal beta.suomi.fi publiceras i slutet av 2015.

Tävlingen börjar 1.4.2015 kl. 12.00. Tävlingsbidragen ska lämnas in senast 31.8.2015 kl. 16.00.

Mer information om tävlingen och tävlingsreglerna finns på adressen kaikkiminusta.suomi.fi.

Mer information:

Leena Närekangas
Producent, Media Factory vid Aalto-universitetet
tfn 050 342 7114

Jani Ruuskanen
Projektchef, Serviceportaler, Befolkningsregistercentralen
tfn 046 920 6231

Marjukka Ala-Harja, utvecklingschef
Serviceportaler, finansministeriet
tfn 02955 30489

Tävlingen Allt om mig hör till programmet Nationell servicearkitektur (KaPA) och projektet för serviceportaler där. Där realiseras de gemensamma samlade serviceportalerna för allmänheten, företagen och myndigheterna. Medborgarna hittar i serviceportalen den service i den offentliga förvaltningen som erbjuds i den egna livssituationen och kan börja uträtta ärenden. De kan också kommunicera med myndigheterna på olika sätt och om de så vill lägga till privata tjänster i sin tjänstevy. Dessutom kan de på ett och samma ställe granska sina egna uppgifter i den offentliga förvaltningens register. KaPA leds och finansieras av finansministeriet och Befolkningsregistercentralen ansvarar för genomförandet av projekten. Man kan bekanta sig med KaPA på adressen vm.fi/palveluarkkitehtuuri. Programmets interaktionskanal finns på http://esuomi.fi.

Media Factory vid Aalto-universitetet ansvarar för det praktiska genomförandet av tävlingen fram till valet av finalisterna.

Jurymedlemmarna för tävlingen offentliggörs i september 2015.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: