Tänk om mjukvara kunde främja världsfred?

Inforglobe har skapat mjukvara för deltagandebaserade beslut, som hjälper både privata och offentliga organisationer med deltagandebaserad riskhantering och strategiprocesser. Man har nytta av det här i många utmanande situationer.
What if a software could foster world peace?
Foto: Aleksi Neuvonen

Den här artikeln är del av en serie om sex startup-företag från Aalto-universitetet som deltog i Slush Helsingfors 2019.

”Vi strävar till att erbjuda gemensamma synpunkter på situationer med utmanande beslutsfattande, där det inte alltid finns en lösning som är rätt. Det är alltså viktigt att förstå de synvinklar som engagerar personer i beslutsprocessen”, säger Inforglobes verkställande direktör Mikaeli Langinvainio.

Juha Törmänen grundade bolaget i början av 2016. Langinvainio började på Aalto Startup Center efter att tidigare ha arbetat i Aalto-universitetets systemanalyslaboratorium och med Crisis Management Initiative (CMI).

Enligt Langinvainio har teamets mångsidiga erfarenhet varit central i utvecklingen av Inforglobes lösning. Teamet består av honom själv, Aalto-universitetets innovationskoordinator Sami Kärnä, Inforglobes ekonomichef Valtteri Frantsi och Inforglobes programvaruutvecklare Joonas Rajamäki.

”Innan grundandet av Inforglobe hade vi alla arbetat i många olika länder med krisarbete och fredsförhandlingar och skaffat erfarenhet från områden som räknas till världens tuffaste i Afrika, Mellanöstern och Europa”, säger Langinvainio.

Stödda på de här erfarenheterna hittade teamet nya sätt att främja dialog genom att prova och dra nytta av innovativa metoder genom modern teknik. Det här kulminerade i en långsiktig strategi för Yemens fredsprocess samt en plan för nationell försoning i Irak.

Traditionella forskningsverktyg är dyra och sätten de presenterar resultaten på är sällan särskilt tydliga. Det är inte heller alltid uppenbart vad nyttan av dem är i beslutsprocessen. Fastän det kan hända att de möjliggör en grundlig analys är det tidskrävande att tolka resultaten och hantering av invecklade problem är sällan möjliga med hjälp av dem.

Inforglobe koncentrerar sig för närvarande på byggnadsbranschen. Orsaken är att utmaningen med i synnerhet stora byggnadsprojekt är det märkbara behovet av att förbättra samarbetet, som härrör sig till projektens komplexitet. Byggnadsbranschen är ett perfekt exempel på en bransch där effektiv förmedling av information behövs i projekthanteringens olika skeden. De här skedena är till exempel riskhantering, beslutsfattande och projektbedömning.

Enligt Langinvainio har utvidgningen av verksamheten och marknadsvalideringen varit positiva utmaningar. Inforglobe ser mer nya möjligheter och tillämpningar för sina lösningar i framtiden.

”Våra verktyg och metoder har väckt nyfikenhet inom många olika branscher. Det handlar helt enkelt om att identifiera relevanta intressenter och databehoven. Det här kan man dock göra på oändligt många olika sätt, beroende på organisationen och processen”, säger Langinvainio.

Inforglobe, grundat 2016

Grundare:

Juha Törmänen - teknisk chef
Mikaeli Langinvainio – verkställande direktör

Företagets viktigaste milstolpar

• Mjukvara utvecklad av Inforglobe används i femton av vad som räknas som världens svåraste konfliktlösningsprocesser i Irak, Yemen och Ukraina. Mjukvaran hjälper de inblandade i konflikterna att utvärdera viktiga frågor och komma till överenskommelser och utarbeta färdplaner som siktar på fredsavtal.
  • Inforglobes mjukvara används för att bidra i beslutsfattandet och för att spara pengar och tid i samband med stora byggprojekt, vars sammanlagda värde är mer än tre miljarder euro.https://www.inforglobe.com/
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.