Entä jos ohjelmisto voisi edistää maailmanrauhaa?

Inforglobe on kehittänyt osallistavan päätöksenteon ohjelmiston, joka tukee niin yksityisen kuin julkisen sektorin organisaatioiden osallistavaa riskienhallintaa ja strategiaprosesseja. Siitä on hyötyä monenlaisissa haastavissa tilanteissa.
What if a software could foster world peace?
kuva: Aleksi Neuvonen

Tämä artikkeli on osa juttusarjaa startupeista, jotka esitellään Aalto-yliopiston osastolla Slush Helsinki 2019 -tapahtumassa.

”Pyrimme tarjoamaan yhteisiä näkökantoja vaativiin päätöksentekotilanteisiin, joihin ei aina ole yhtä oikeaa ratkaisua tai päätöstä. On siis tärkeää ymmärtää niitä näkökulmia, jotka osallistavat ihmisiä päätöksentekoprosesseihin”, sanoo Inforgloben toimitusjohtaja Mikaeli Langinvainio.

Juha Törmänen perusti yhtiön alkuvuonna 2016. Langinvainio aloitti Aalto Startup Centerissä työskenneltyään aikaisemmin Aalto-yliopiston systeemianalyysin laboratorio sekä Crisis Management Initiativella (CMI).

Langinvainion mukaan hänen itsensä, Aalto-yliopiston innovaatiokoordinaattori Sami Kärnän, Inforgloben asiakkuuspäällikkö Valtteri Frantsin ja Inforgloben ohjelmistokehittäjä Joonas Rajamäen muodostaman tiimin monipuolinen kokemus on ollut keskeisen tärkeää Inforgloben ratkaisun kehityksessä.

”Ennen Inforgloben perustamista olimme kaikki työskennelleet monissa eri maissa kriisi- ja rauhanneuvottelujen parissa ja hankkineet kokemusta maailman vaikempiin lukeutuvista ympäristöistä Afrikassa, Lähi-idässä ja Euroopassa”, Langinvainio sanoo.

Näihin kokemuksiinsa tukeutuen tiimi löysi uusia tapoja edistää vuoropuhelua kokeilemalla ja hyödyntämällä innovatiivisia lähestymistapoja nykyteknologiaan. Lopputuloksena oli Jemenin rauhanprosessia koskeva pitkän aikavälin strategia sekä suunnitelma kansallisen sovinnon aikaansaamiseksi Irakissa.

Perinteiset tutkimustyökalut ovat kalliita ja niillä saatujen tulosten esittely kärsii selkeyden puutteesta. Ei myöskään ole aina selvää, mitä hyötyä niistä on päätöksentekoprosesseissa. Vaikka ne saattavat mahdollistaa perusteellisten analyysien toteuttamisen, tulosten tulkitseminen on aikaavievää eikä monimutkaisten ongelmien käsittely ole niillä yleensä mahdollista.

Inforglobe keskittyy parhaillaan voimakkaasti rakennusalaan, koska erityisesti suurten rakennushankkeiden haasteena on niiden monimutkaisuudesta johtuva huomattava tarve parantaa yhteistyötä. Rakentaminen tarjoaa täydellisen esimerkin alasta, jolla tarvitaan tehokasta tiedonvälitystä projektinhallinnan eri vaiheissa. Näihin vaiheisiin lukeutuvat esimerkiksi riskienhallinta, päätöksenteko ja hankearviointi.

Langinvainion mukaan toiminnan laajentaminen ja markkinavalidointi ovat osoittautuneet positiivisiksi haasteiksi. Inforgloben tiimi näkee tulevaisuudessa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja sovelluskohteita ratkaisulleen.

”Työkalumme ja metodimme ovat herättäneet kiinnostusta monella eri alalla. Kyse on yksinkertaisesti relevanttien sidosryhmien tunnistamisesta ja tietotarpeiden määrittelystä. Tämä voidaan kuitenkin tehdä lukemattomilla eri tavoilla riippuen organisaatiosta ja prosessista”, Langinvainio sanoo.

Inforglobe, perustettu vuonna 2016

Perustajat:
Juha Törmänen - teknologiajohtaja
Mikaeli Langinvainio - toimitusjohtaja

Yrityksen merkittävimmät virstanpylväät:

• Inforgloben ohjelmistoa käytetään viidessätoista maailman vaikeimpiin lukeutuvassa konfliktinratkaisuprosessissa Irakissa, Jemenissä ja Ukrainassa. Se auttaa konfliktin osapuolia arvioimaan tärkeitä kysymyksiä ja pääsemään niistä sopimukseen sekä laatimaan rauhansopimuksiin tähtääviä etenemissuunnitelmia.
  • Inforgloben ohjelmistoa käytetään päätöksenteon tukena sekä rahan ja ajan säästämisen apuna suurissa rakennushankkeissa, joiden yhteenlaskettu arvo on yli kolme miljardia euroa.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu: