Tänk om kvantberäkningar kunde minska bilars utsläpp avsevärt?

Kvantberäkningar reducerar beräkningstiden från miljontals år till ynka sekunder, jämfört med den snabbaste superdatorn. IQM är i färd med att förvandla denna otroliga vetenskap till verklighet.
Entä jos kvanttilaskenta vähentäisi merkittävästi autoilun päästöjä?(kuva: Aleksi Neuvonen)
Foto: Aleksi Neuvonen

Den här artikeln är del av en serie om sex startup-företag från Aalto-universitetet som deltar i Slush Helsingfors 2019.

Kvantberäkningar har möjligheten att öppna upp en helt ny värld för oss med sina uppfinningar. Men hittills har detta visat sig vara svårt att genomföra både för etablerade verksamheter och startup-företag. IQM, ett forskningsbaserat spin-out-företag från Aalto-universitetet och Teknologiska forskningscentralen VTT, har tagit fram en vattentät lösning som erbjuder kvantberäkningskraft utan motstycke och skapar möjligheter att påbörja uppskalningen av kvantberäkningar från några få utvalda labb till massiv utbyggnad av sektorn globalt.

Kvantberäkningar kommer att förändra våra liv totalt och revolutionera branscher såsom sjukvård, finans, IT samt både material- och teorivetenskaper. Vi har varit väldigt bra på att samla in stora mängder data, vilket har lett till att vi har mer data än vi kan analysera. Kvantberäkningar kommer att erbjuda ett exempellöst dataanalysverktyg. Den nya mängden beräkningskraft kommer att ge otroliga möjligheter för att reducera bilars utsläpp, bota cancer och förbättra AI.

Hittills har det dock varit otroligt svårt att hålla kvantbitarna (eller qubitarna) tillräckligt stabila för att kunna utföra meningsfulla uppgifter. Nollställandet av kvantminnet kräver en strikt kontroll av kvantkretsarna vid en temperatur nära nollan för att undvika att systemet överhettas och därmed påverkar tillståndsexciteringen av qubiten.

Det är oerhört dyrt att kringgå den här flaskhalsen och tekniken för att göra det saknas också delvis. För att kvantberäkningar ska kunna införas i stor skala krävs en ihärdig ökning av beräkningshastigheten och felkorrigeringen. IQM:s chefsforskare professor Mikko Möttönen säger: “detta kräver snabbare klockcykler genom att drastiskt reducera tiden för qubit-nollställning, logiska portar och avläsning. Det innebär fint justerade hårdvarusystem, för att hålla de sköra qubitarna stabila, men som också är robusta, praktiska och kostnadseffektiva. Detta är IQM:s område.”

Stora företag som Google och IBM slår sig nu in på området, men som IQM:s VD Jan Goetz säger, så handlar det inte bara om vem som har mest pengar, vilket innebär att spelplanen är jämnare än man kunde ha trott: ”Självklart måste vi få substantiell finansiering för att fortsätta, men projektet står och faller ändå på den mängd talang och innovativa idéer som man har tillgång till och Europa är sprängfyllt av sådan talang!”

Doktor Goetz säger att IQM strävar efter att bli den ledande leverantören av kvantdatorer i Europa inom de närmsta fem åren, men de försakar inte stora globala planer heller: ”Vi behöver ha den bästa infrastrukturen och det bästa teamet för att kunna tävla med de starka prestationerna från USA och Kina.”

IQM, grundat 2018

Grundare:

Dr Jan Goetz – CEO
Professor Mikko Möttönen – Chief scientist
Dr Juha Vartiainen – COO
Dr Kuan Yen Tan – CTO

Företaget avslutade just en investeringsrunda för startkapital på 12,6 miljoner USD, backade av Matadero QED, Maki. Vc, MIG Funds, OpenOcean, Tesi (Finnish Industry Investment), and Vito Ventures. Finanspartner inkluderar globala halvledarexperter och entreprenörer som kommer att hjälpa IQM att bygga infrastrukturer, rekrytera talang och utöka samarbeten med ekosystempartner. MIG-partner dr Axel Thierauf är styrelseordförande, Ekaterina Almasque, partner med OpenOcean, gick med i styrelsen.

Avgörande milstolpar:

• Passerade den kritiska punkten för kvantforskningstalang i Otnäs
  • Uppnådde långa dekoherenstider för qubit genom förbättrad tillverkningsteknik
  • Demonstrerade kvantkretskylare för att utföra snabb qubitnollställning
  • Demonstrerade snabb qubitavläsning
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.