Entä jos kvanttilaskenta vähentäisi merkittävästi autoilun päästöjä?

Kvanttilaskenta lyhentää tiedonkäsittelyaikaa nopeimpien supertietokoneiden miljoonista vuosista vain sekunteihin IQM tuo tämän merkittävän kehitysaskeleen laajaan käyttöön.
Entä jos kvanttilaskenta vähentäisi merkittävästi autoilun päästöjä?(kuva: Aleksi Neuvonen)
kuva: Aleksi Neuvonen

Tämä artikkeli on osa juttusarjaa startupeista, jotka esitellään Aalto-yliopiston osastolla Slush Helsinki 2019 -tapahtumassa.

Kvanttilaskennan myötä meille voi avautua aivan uudenlainen maailma keksintöineen. Skaalautuvuus on kuitenkin toistaiseksi ollut vaikeaa niin suuryrityksille kuin startup-yrityksille. IQM on kehittänyt luotettavan ratkaisun, joka kykenee ennennäkemättömän tehokkaaseen kvanttilaskentaan ja jolla kvanttilaskenta voidaan tuoda vain harvoista laboratorioista massakäyttöön.

Kvanttilaskenta muuttaa nykyisen elämänmenomme ja tuo mullistuksia eri teollisuudenaloille, kuten terveydenhoidon, rahoituksen, tietotekniikan ja tieteen aloille niin materiaalien kuin teorian osalta. Olemme onnistuneet keräämään valtavat määrät dataa, mutta samalla sitä on kertynyt enemmän kuin pystymme analysoimaan. Kvanttilaskenta tuo käyttöömme ennennäkemättömän analyysityökalun. Sen tehokkuus avaa uusia mahdollisuuksia autojen päästöjen vähentämiseen, syövän parantamiseen ja tekoälyn tehostamiseen.

Tähän saakka on ollut vaikeuksia pitää kubitit riittävän vakaina merkityksellisiä tehtäviä varten. Kvanttimuistin nollaaminen edellyttää kvanttipiirien tiukkaa hallintaa ja lämpötilaa, joka on jäähdytetty lähelle absoluuttista nollapistettä, jotta vältetään järjestelmän ylikuumeneminen ja siten vaikutus kubitin tilan eksitaatioon.

Tämän pullonkaulan kiertäminen on kohtuuttoman kallista, eikä siihen kykenevää tekniikkaa ole ollut käytössä. Kvanttitietokoneiden käyttöönoton nopeuttaminen vaatii jatkuvasti kasvavia tietojenkäsittelynopeuksia ja parempaa virheiden korjaamista.

”Tämä edellyttää nopeampia kellotaajuuksia, joita varten kubittien nollauksen, logiikkaporttien ja lukemisen käyttämää aikaa täytyy lyhentää”, sanoo IQM:n päätutkija ja Aalto-yliopiston professori Mikko Möttönen.

”Jotta tässä onnistuttaisiin, tarvitaan järjestelmiä, jotka on hienosäädetty pitämään herkät kubitit vakaina, mutta jotka ovat samaan aikaan suorituskykyisiä, käytännöllisiä ja kustannustehokkaita. Juuri tällaisten järjestelmien kehittäminen on IQM:n erityisalaa”, Möttönen jatkaa.

Googlen ja IBM:n kaltaiset yritysjätit ovat tulossa mukaan toimintaan.

”Kyse ei ole vain siitä, kenellä on eniten varoja, vaan toimintaympäristö on tasapuolisempi kuin voisi olettaa. Toki toiminta edellyttää rahoitusta, mutta ennen kaikkea on kyse on taidosta ja innovatiivisesta ajattelusta, ja Euroopassa tätä taitoa on”, sanoo IQM:n toimitusjohtaja Jan Goetz.

Goetzin mukaan IQM:n tavoitteena on viiden vuoden kuluessa olla Euroopan johtava kvanttietietokoneiden toimittaja, mutta yritys ei hylkää myöskään maailmanlaajuisia suunnitelmia.

”Meidän on säilytettävä paras mahdollinen infrastruktuuri ja tiimi, jotta pystymme kilpailemaan vahvoja Yhdysvaltoja ja Kiinaa vastaan.”

Lyhyesti yrityksestä

IQM, perustettu: 2018

Perustajat:
PhD Jan Goetz – toimitusjohtaja
professori Mikko Möttönen – päätutkija
TkT Juha Vartiainen – operatiivinen johtaja
PhD Kuan Yen Tan – teknologiajohtaja

Yritys sai hiljattain päätökseen 12,6 miljoonan Yhdysvaltain dollarin siemenrahoituskierroksen, jossa ovat mukana Matadero QED, Maki. Vc, MIG Funds, OpenOcean, Tesi (Teollisuussijoitus) ja Vito Ventures. Rahaston johtajiin kuuluvat maailmanlaajuiset puolijohteisiin erikoistuneet asiantuntijat ja yrittäjät, jotka auttavat IQM:ää rakentamaan infrastruktuuria, rekrytoimaan lahjakkuuksia ja laajentamaan yhteistyötä ekosysteemikumppaneiden kanssa. MIG:n kumppanista, Axel Thieraufista tulee puheenjohtaja ja OpenOceanin kumppanista Ekaterina Almasquesta hallituksen jäsen.

Tärkeimmät merkkipaalut:

• Kvanttitutkimusosaamisen kriittisen massan ylitys Otaniemessä
  • Kubittien pidemmät dekoherenssiajat parannetun valmistusteknologian ansiosta
  • Tutkimusnäyttö kvanttipiirijäähdyttimen nopeasta kubittien nollauskyvystä
  • Tutkimusnäyttö nopeasta lukemisajasta

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.