Tänk om du inte behövde äga något alls?

Rentle är en föregångare inom hållbar konsumtion baserad på uthyrning. Deras idé är att göra det lättare för uthyrningsföretag att driva sin verksamhet via en förenklad, moderniserad och kraftfull plattform.
photo: Aleksi Neuvonen
foto: Aleksi Neuvonen

Den här artikeln är del av en serie om sex startup-företag från Aalto-universitetet som deltog i Slush Helsingfors 2019.

“Jag skämtar inte när jag säger att många befintliga uthyrningssystem fortfarande körs lokalt på Windows Vista eller XP”, säger Rentles VD Tuomo Laine. Även om alla uthyrningsföretag oavsett storlek skulle vinna på att uppgradera sina plattformar, riktar sig Rentle för närvarande primärt mot uthyrningsföretag inom fritidsprodukter.

Laine förklarar att ett konstant problem när det gäller uthyrning är det manuella arbetet såsom papperskontrakt osv. Det är ofta en utmaning att skapa vinst när det praktiskt taget inte finns några moderna och framtidssäkrade verktyg för konsumentmarknaden, ”hela uthyrningsindustrin är utdaterad och ganska stillastående, trots att vi har tillgång till all denna moderna teknik, eftersom ingen har erbjudit branschen en helhetslösning.”

Innan Rentle kom in i matchen, redo att skaka om uthyrningsbranschen, kunde en uthyrningstransaktion kräva upp till fem tredjepartslösningar för att slutföra processen och vinstmarginalerna är generellt sett fortfarande låga.

Förutom att skapa en mer upplevelsebaserad plattform för uthyrningsservice vill Rentle också förändra sättet som folk konsumerar på, från en helt ohållbar ägandekultur till en kultur där alla prylar kan stå till tjänst för en stor kundbas. ”Konsumenten kommer att ha tillgång till det absoluta toppskiktet av produkter utan att behöva köpa dem. När sakerna inte behövs längre eller när ens barn har vuxit ifrån saken, kan man helt enkelt lämna tillbaka saken eller sakerna och ersätta dem med något som är bättre lämpat för ens nuvarande situation”, säger Laine.

Under 2017 tillhandahöll företaget uthyrning av portabla laddare, så kallade power banks. Idén var att kunden kunde gå till vilken kiosk som helst, hyra en portabel laddare och sedan lämna tillbaka den i vilken kiosk som helst. Detta ledde till uthyrning av portabla laddare på evenemang som Slush, vilket väckte intresse hos andra evenemang, såsom Supercells e-sportsturnering för mobilspel i London.

Det var hanteringen av transaktionerna för de portabla laddarna som ledde till en omsvängning av deras tjänst, förklarar Laine: ”Supercells evenemangsrepresentanter hade högre förväntningar på vad vi skulle leverera (en användarupplevelse med mindre friktion), så vi fick skapa ett bättre uthyrningssystem från grunden. Då började vi undra om andra uthyrare hade liknande problem och upptäckte därmed att det fanns andra uthyrare som var väldigt intresserade av vad vi hade utvecklat.”

Rentle har utvecklat ett strömlinjeformat och nyckelfärdigt sätt för uthyrare att erbjuda sina tjänster och i och med det även en välbehövlig branschuppgradering. Deras plattform hanterar hela den övergripande verksamheten åt uthyraren såsom inventering, kontrakt, betalningar och reservationer, vilket tar bort behovet av tredjepartsleverantörer.

Förutom att digitalisera samtliga processer kommer papperskontrakt snart bli föråldrat och övergå till digital form. Det innebär att kontrakt för ett företags tjänster kommer att erkännas även över landsgränser.

Hittills har Rentle testkört sin lösning med spjutspetskunder och den används redan kommersiellt med stor framgång på de största skidorterna och i andra uthyrningsbutiker för fritidsprodukter i Finland. De har vidare planer att arbeta med andra uthyrare som vill förenkla sina liv, exempelvis med deras första internationella kund. Allt som allt kommer uthyrare att ha en bättre leveransupplevelse och konsumenterna å sin sida kommer ha en bättre serviceupplevelse - alla vinner på det.

Rentle, grundat 2018

Grundare:  Toomas Kallioja, Tuomo Laine, and Joel Mikkonen

Under resans gång har de fått finansiering från Finnish Business Angels, Family Offices, Business Finland and Finnvera.

Avgörande milstolpar för företaget

• Gnistan: Byggandet av en anpassad uthyrningskassa 2017
  • Vändpunkten: Omgörningen av företaget till att bli leverantör av uthyrningsmjukvara 2018
  • Beviset: Den första testkörningen övergick till kontinuerligt användande hos kund tidigt 2019
  • Finansiering: Finansiering i tidigt stadium och första betalande kunderna, mitten av 2019
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.