Nyheter

Studentkåren söker efter kreativa idéer till sina informationskanaler från Junction

I samband med Europas största hackaton, Junction, samlas 1 500 deltagare på Aalto-universitetets campus i november.
Opiskelijat AYY housing Kuva: Pekko Korvuo / AYY
Foto: Pekko Korvuo / AYY

Evenemanget, som ordnas 15–17.11.2019 i Väre och Handelshögskolans byggnad, för samman över 1 500 deltagare från runtom i världen. De bildar lag och löser utmaningar satta av företag och organisationer. De har sammanlagt 48 timmar på sig att hitta en lösning. Organisationerna tillhandahåller all data och teknik som behövs för jobbet.

Det här året tar Aalto-universitetet med sig en utmaning från Aalto-universitetets studentkår (AUS) till Europas största hackathon-evenemang. AUS representerar ungefär 14 000 studerande i konst, design, ekonomi och teknik vid Aalto-universitetet. AUS bevakar sina medlemmars intressen, erbjuder dem studentbostäder och tjänster och ordnar evenemang, av studerande för studerande.

Studentkåren äger ungefär 2600 bostäder, där det bor ungefär 3 500 studerande. Planen är att trapphusen i dessa bostadshus ska utrustas med infoskärmar. Man vill hitta sätt att implementera dem som passar de studerande.

Junction 2018 Kuva: Mikko Raskinen
2018 års Junction-evenemang arrangerades i Dipoli. Foto: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet

”Tanken med Aalto-universitetets studentkårs Junction-utmaning är starkt kopplad till AUS:s målsättning att digitalisera studentkårens bostads- och utrymmestjänster. Vi vill inte begränsa deltagarens kreativitet genom utmaningsbeskrivningen, så ju mer fartfyllda idéer och koncept vi ser, desto bättre! Det är fantastiskt att också AUS får vara med i 2019 års Junction hackaton, det här skulle inte vara möjligt utan Aalto-universitetet”, säger AUS styrelsemedlem Taneli Myllykangas.

AUS vill se olika idéer och koncept om hurdan relevant data och funktionalitet som kan inkorporeras i de här skärmarna. Det kan röra sig om till exempel information om byggnadens värme-, vatten och elektricitetskonsumtion, nätverksanvändning, AUS-relaterade nyheter och reklam, en förteckning över de som bor i huset som uppdateras automatiskt eller all möjlig rolig funktionalitet som också skulle kunna fungera mellan skärmarna i olika korridorer och byggnader. När de är som bäst kunde lösningar på dessa utmaningar öka samhörigheten mellan studerande.

Aalto-universitetets studentkår
Junction

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Honorary doctors talks 2024
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.