Nyheter

Strategin tar form – Universitetssamfundet gav grönt ljus för universitetets hörnstenar

Universitetets värderingar, syfte och arbetssätt är redan på god väg och överlämnas till styrelsen för diskussion i juni.
Aalto-yliopiston yhteisötilaisuus strategiasta 21.5.2019, kuva Jaakko Kahilaniemi

Beredningen av den nya strategin fortsatte vid den tredje gemensamma tillställningen för universitetssamfundet onsdagen den 21 maj.

Universitetets hörnstenar (cornerstones) – värderingar, syfte och arbetssätt – har bearbetats under våren i flera sammanhang. Hörnstenarna har diskuterats i verkstäder vid institutionerna och enheterna samt vid röstningsstationer, i strategiportalen och i samband med tillställningen som hölls nu.

Enligt responsen från universitetssamfundet upplevs de nuvarande värderingarna fortfarande fungera men samtidigt önskade man att de skulle komprimeras och även inkludera en gemenskapsaspekt. Vid sidan av mod och ansvarsfullhet blev samarbete en ny värdering. Temat hållbar utveckling framkom även starkt i diskussionen och togs upp som en del av universitetets syfte.

”Universitetets hörnstenar – värderingar, syfte och arbetssätt – är en central del av vår kommande strategi och ger oss en gemensam riktning för de kommande åren. Vi har uppnått en viktig mellanetapp i vårt strategiarbete då vi kan gestalta dessa delar – ett varmt tack till alla för er aktivitet! Nu kan hörnstenarna gå vidare till styrelsen för diskussion i juni”, säger rektor Ilkka Niemelä.

Vi har nått en viktig mellanetapp när universitetets hörnstenar - värderingar, syfte och arbetssätt - har beskrivits.

Rektor Ilkka Niemelä

Strategiarbetet fortsätter i samutvecklingens tecken

I samband med analysen av verksamhetsmiljön har man med tanke på framtiden identifierat centrala strategiska frågor som utmanar Aalto att förnya sig. En del av frågorna har redan behandlats till exempel vid tidigare gemensamma tillställningar.

Nu öppnade vicerektorerna och provosten upp behovet av förnyelse inom tre temaområden: människor och samhället, forskning och mångvetenskap samt kreativ praxis. Deltagarna hade möjlighet att ta ställning till dessa frågor vid basarpunkterna eller direkt i strategiportalen. De studerande betonade å sin sida betydelsen av välbefinnande. ”De studerandes välbefinnande och framgång återspeglar sig i universitetets finansiering och bygger upp universitetets rykte”, säger AUS:s styrelsemedlem Lumi Ketola.

Alla aaltoiter kan ta ställning till dessa samt övriga kommande frågor i strategiportalen – ge din egen åsikt eller diskutera med din kollega och kom med tillsammans!

Följande gemensamma tillställning hålls den 18 september kl. 9–11 – välkommen med!

Universitetets hörnstenar (cornerstones, på engelska)

AUS:s strategivideo (> Youtube, på engelska)

Aalto-universitetets nuvarande strategi fortsätter till år 2020. År 2019 bereds en ny, levande strategi tillsammans med hela universitetsgemenskapen från personal till studerande. Vi önskar även representanterna för intressentgrupperna varmt välkomna med i vårt strategiarbete! Läs mer om Aaltos strategiarbete på nätet: aalto.fi/sv/3.0.

Bild: Jaakko Kahilaniemi, Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.