Strategian perusta hahmottuu – yhteisötilaisuudesta vihreää valoa kulmakiville

Yliopiston arvot, tarkoitus ja tapa toimia ovat jo hyvässä mallissa, ja ne viedään hallitukseen keskusteltaviksi kesäkuussa.
Aalto-yliopiston yhteisötilaisuus strategiasta 21.5.2019, kuva Jaakko Kahilaniemi

Uuden strategian valmistelu jatkui järjestyksessään kolmannessa yhteisötilaisuudessa keskiviikkona 21. toukokuuta.

Yliopiston kulmakiviä (cornerstones) – arvoja, tarkoitusta ja tapaa toimia – on työstetty kevään mittaan useissa yhteyksissä. Kulmakivistä on keskusteltu laitosten ja yksiköiden työpajoissa ja niihin on otettu kantaa äänestysasemilla, strategiaportaalissa sekä nyt pidetyssä yhteisötilaisuudessa.

Yhteisöpalautteen mukaan nykyiset arvot koetaan pitkälti toimiviksi edelleenkin, mutta samanaikaisesti niihin kaivattiin tiivistämistä ja myös jotain yhteisöllisyydestä. Rohkeuden ja vastuullisuuden rinnalle uudeksi arvoksi kohosi yhteistyö. Kestävän kehityksen teema nousi myös vahvasti esille yhteisökeskustelussa ja se otettiin osaksi yliopiston tarkoitusta.

”Yliopiston kulmakivet – arvot, tarkoitus ja tapa toimiaovat keskeinen osa tulevaa strategiaamme ja antavat meille yhteistä suuntaa tuleville vuosille. Olemme saavuttaneet strategiatyössämme yhden tärkeän välietapin, kun nämä osat on saatu hahmotettua – lämmin kiitos kaikille aktiivisuudestanne! Nyt kulmakivet-kokonaisuus voi edetä hallituksen keskusteltavaksi kesäkuussa”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

Olemme saavuttaneet yhden tärkeän välietapin, kun yliopiston kulmakivet – arvot, tarkoitus ja tapa toimia - on saatu hahmotettua.

Rehtori Ilkka Niemelä

Strategiatyö jatkuu yhteiskehittämisen merkeissä

Toimintaympäristön analyysin yhteydessä on tunnistettu tulevaisuuden kannalta keskeisiä strategisia kysymyksiä, jotka haastavat Aaltoa myös uudistumaan. Osaa kysymyksistä on jo käsitelty esimerkiksi aiemmissa yhteisötilaisuuksissa.

Nyt vararehtorit ja provosti avasivat uudistumisen tarvetta kolmelta teema-alueelta: ihmiset ja yhteisö, tutkimus ja monitieteisyys sekä luovat käytännöt. Osallistujilla oli mahdollisuus ottaa kantaa näihin kysymyksiin basaaripisteissä tai suoraan strategiaportaalissa. Opiskelijat puolestaan korostivat puheenvuorossaan hyvinvoinnin merkitystä. ”Opiskelijoiden hyvinvointi ja menestys heijastuvat yliopiston rahoitukseen ja rakentavat yliopiston mainetta”, sanoo AYY:n hallituksen jäsen Lumi Ketola.

Näihin sekä muihin tuleviin valintoihin voi jokainen edelleen ottaa kantaa strategiaportaalissa – tuo oma näkemyksesi tai keskustele työtoverisi kanssa ja tulkaa yhdessä mukaan!

Seuraava yhteisötilaisuus pidetään 18.9. klo 9–11 – merkitsethän ajankohdan jo kalenteriisi!

Hallitus hyväksyi vuoden 2020 budjetin ja keskusteli strategian kulmakivistä -uutinen (> Aaltolaisille)

Kuvat: Jaakko Kahilaniemi, Aalto-yliopisto

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.