Spårjokerns byggnadsarbete inleds 3 juni på Marvägen

Byggnadsarbetet inleds med fällning av träd i maj.
Raide-Jokeri havainnekuva Ainonaukio, Otaniemi Kuva: Raide-Jokeri
Illustration av Otnäs. Bild: Spårjokern

Byggandet av Spårjokern förbereds redan i maj så att byggandet kan startas så effektivt som möjligt i början av juni. Förberedelserna inkluderar avverkning av träd i Otnäs på Marvägen och Vaisalavägen och i Helsingfors väster om Batteribacken. Träd fälls under framtida spårvagns- och gatulinjer och i Batteribackens park vid den nya räddningsvägen. Avverkningsområdena är utformade så att avverkningen endast görs i den utsträckning som är absolut nödvändig.

I Otnäs fälls träd på en cirka 250 meter lång sträcka söder om den befintliga gång- och cykelvägen vid Marvägen vid den nya gatulinjen. I den norra delen av Vaisalavägen fälls träd vid linjeledningen och enskilda träd vid det framtida arbetsområdet. Avverkningen börjar under vecka 21 och slutar i maj. Arbetet utförs av en underleverantör till Spårjokern.

Raide-Jokeri aikataulu Kuva: Raide-Jokeri
Spårjokerns schema. Bild: Spårjokern

Det faktiska byggarbetet börjar på Marvägen i juni

Byggandet påbörjas under kommande sommar på totalt 22 platser i Helsingfors och Esbo. Arbetets längd varierar från ett till fyra år beroende på plats. Arbetet kommer att inledas med förberedande arbeten. På vissa ställen kommer träd och jord att tas bort och nya vattenledningar att byggas.

Snabbspårvägens byggnadsarbete inleds i Esbo den 3 juni på Marvägen. På Marvägen inleds arbetet med byggandet av tillfälliga trafikarrangemang samt med avverkning av träd och jord. Byggandet av snabbspårvägen Spårjokern inverkar på trafiken i huvudstadsregionen under de kommande åren. I närheten av byggplatserna införs bland annat sänkta hastighetsbegränsningar, omvägar och ändringar i arrangemangen av körfälten.

Under juni inleds arbetet på sammanlagt 13 olika orter och i augusti på nio orter.

Spårjokern: Nyheter
Spårjokern

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Honorary doctors talks 2024
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.