Sökobjekten för kandidatstudier i ingenjörsvetenskaper ses över

De uppdaterade sökobjekten gör studerandena ännu bättre förberedda för magisterprogrammen. Reformen träder i kraft hösten 2022.
Students walking down a nature path.

I det nuvarande kandidatprogrammet vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper finns det tre ansökningsobjekt: energi- och miljöteknik, maskin- och byggnadsteknik och den byggda miljön. Efter kandidatstudierna har studeranden möjlighet att fortsätta i något av skolans åtta magisterprogram. ”Kandidatprogrammen sågs över för ungefär 10 år sedan, och då betonades allmänbildningen i ingenjörsvetenskap samtidigt som antalet kurser skars ner för att minska undervisningsbördan och förbättra kvaliteten. På motsvarande sätt sågs magisterprogrammen över för ungefär 5 år sedan”, berättar Jani Romanoff, prodekanus med ansvar för undervisningen.

Behovet att uppdatera sökobjekten för kandidatstudierna härrör från den respons programmet har fått enligt vilken vägen mellan de nuvarande sökobjekten och magisterprogrammen inte är klar och en del av magisterprogrammen inte får tillräcklig synlighet under kandidatstudierna. Genom reformen avser vi att åtgärda detta missförhållande, och vägen till magisterstudierna kommer att bli klarare samtidigt som magisterprogrammen kommer att få en mera likvärdig synlighet.

Saara Kanerva, som har planerat kandidatprogrammet, berättar att de största ändringarna gäller innehållet i kandidatstudierna, som omformas så att det kommer att motsvara magisterprogrammens behov bättre än tidigare. I och med ändringarna i innehållet görs också ändringar i de nuvarande namnen på sökobjekten. Dessutom kommer ändringarna i strukturerna i någon mån att inverka på antalet studerande som antas till de olika sökobjekten.

Nya studerande drar nytta av reformen på så sätt att studievägen från kandidatstudierna till magisterprogrammen blir mycket klarare och de olika magisterprogrammen får mera likvärdig synlighet under studiernas gång. Den flexibilitet i studierna som är bekant från det nuvarande programmet kommer ändå att bevaras, och studerandena kommer fortfarande att kunna skräddarsy sin studieväg. ”Vi beaktar styrkorna i de föregående reformerna fullt ut och ersätter svagheter med nya styrkor”, säger Romanoff om reformprocessen.

Reformen träder i kraft hösten 2022. Detta innebär att studerandena söker till de nya sökobjekten i den gemensamma ansökan våren 2020. ”De sökande bör vara uppmärksamma på vilka de nya sökobjekten är”, påpekar Kanerva De nya sökobjekten gör det lättare för sökandena att greppa vad de börjar studera och hurdan deras eventuella studieväg blir när magisterprogrammen syns bättre i sökobjekten.

De studerande som inlett sina studier 2020 eller 2021 kommer inte att påverkas nämnvärt av reformen, även om det görs ändringar i kommande kursers innehåll. De kan slutföra sina studier enligt det nuvarande programmet inom en eventuell övergångsperiod.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!