Smarta apparater och cirkusnöjen i Otnäs

Vid evenemanget Mechatronic Circus, som i år ordnades den 13 april, förevisades smarta apparater tillverkade av kandidat- och magisterstuderande samt doktorander. Dessutom bjöds besökarna på cirkusuppträdanden och olika ätbara godsaker. Evenemanget arrangerades i anknytning till forskarnas Demo Day i den nya byggnaden K3.
People at Mechatronic Circus event.
Device that draws a picture from computer to paper at the Mechatronic Circus event.

Vid Mechatronic Circus förevisades smarta apparater av vitt skilda slag som de studerande konstruerat. Denna apparat kallad 2DOF Arm Plotter ritar bilder på papper med filtpenna enligt modeller som skapats i en dator

Researcher Xinyi Tu with her smart device.

Doktoranden och forskaren Xinyi Tus hjälm Holo Lens XR gör det möjligt att kontrollera en industrikran med hjälp av VR-glasögon. Det var tredje gången Xinyi deltog evenemanget och presenterade sin forskning.

Drink mixing device at Mechatronic Circus

Denna apparat, Coctail Master 2000, blandar olika slags drinkar.

Automatic Food Dispenser at Mechatronic Circus

Apparaten Automatic Food Dispenser portionerar livsmedel såsom namnet anger. Tyvärr gavs vi inte tillfälle prova apparaten på de popcorn som serverades under evenemanget.

Automatic Guitar at the Mechatronic Circus

På denna gitarr spelade inte en människa, utan en apparat som var kopplad till en dator.

Circus show by Sanni Sarlin-Takayama

Evenemanget bjöd också på traditionella cirkusuppträdanden. Sanni Sarlin uppträdde med rockringar.

Air bearing reacting with liquid at the Mechatronic Circus

Vid evenemanget presenterades flera smarta apparater som använder luftlager. Bilden visar hur ett luftlager beter sig i vatten.

Learning Services at Mechatronic Circus event

Vid sidan av de smarta apparaterna hade deltagarna i evenemanget möjlighet att diskutera studier med lärandetjänsterna och med studerande vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper. I evenemanget deltog förutom studerande och forskare vid Aalto-universitetet även gymnasister. För dem ordnades specialprogram såsom miniföreläsningar. Gymnasie- och högstadieelever är varmt välkomna också till nästa års evenemang!

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.