Älykkäitä laitteita ja sirkushuveja Otaniemessä

Mekatroniikan sirkus -tapahtumassa 13.4.2023 oli tarjolla kandi- ja maisteriopiskelijoiden sekä väitöskirjatutkijoiden valmistamia älykkäitä laitteita, sirkusesityksiä sekä erilaisia syötäviä herkkuja. Tapahtuma pidettiin yhdessä tutkijoiden Demo Dayn kanssa uudessa K3-rakennuksessa.
People at Mechatronic Circus event.
Device that draws a picture from computer to paper at the Mechatronic Circus event.

Mekatroniikan sirkuksessa oli esillä opiskelijoiden valmistamia älylaitteita laidasta laitaan. Tämä laite nimeltään 2DOF Arm Plotter piirsi tussilla kuvia paperille tietokoneelle luotujen mallien mukaisesti.

Researcher Xinyi Tu with her smart device.

Väitöskirjatutkija Xinyi Tu:n valmistama Holo Lens XR kypärällä voidaan kontrolloida teollisuusnosturia VR-lasien avulla. Xinyi oli tapahtumassa kolmatta kertaa esittelemässä tutkimustaan.

Drink mixing device at Mechatronic Circus

Tällä Coctail Master "2000"- laitteella oli tarkoitus sekoittaa erilaisia juomia.

Automatic Food Dispenser at Mechatronic Circus

Automatic Food Dispenser -laite jakaa ruoka-aineet osiin nimensä mukaisesti. Laitetta ei valitettavasti päässyt testaamaan tapahtumassa tarjotuilla popcorneilla.

Automatic Guitar at the Mechatronic Circus

Tätä kitaraa soitti ihmisen sijaan tietokoneeseen kytketty laite.

Circus show by Sanni Sarlin-Takayama

Tapahtumassa nähtiin myös perinteisiä sirkusesityksiä. Esiintyjänä hulavanteiden kanssa toimi Sanni Sarlin.

Air bearing reacting with liquid at the Mechatronic Circus

Ilmalaakereita hyödyntäviä älylaitteita oli tapahtumassa esillä useampikin. Kuvassa näkyy kuinka ilmalaakeri reagoi nesteessä.

Learning Services at Mechatronic Circus event

Älykkäiden laitteiden lisäksi tapahtumaan osallistuneilla oli mahdollisuus keskustella opinnoista Insinööritieteiden korkeakoulun oppimispalveluiden sekä opiskelijoiden kanssa. Tapahtumaan osallistui aaltolaisten lisäksi lukiolaisia, joille oli järjestetty myös erikoisohjelmaa kuten miniluentoja. Lukiolaiset ovat myös lämpimästi tervetulleita ensi vuoden tapahtumaan!

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta