Slutarbetet som toppar Apples och Metacritics listor

Shadow Bug som smidigt kan spelas på pekskärm får beröm världen runt.

Aalto-universitetets studeranden Kim Valori, Juha Ylimäki och Veli Laamanen har med sitt slutarbete Shadow Bug uppnått det som många speltillverkare bara kan drömma om: Apple lyfte fram spelet världsomspännande i Best New Games-sektionen i App Store-butiken. Spelet har även fått 81 poäng i Metacritic-tjänsten som samlar in spelrecensioner och beräknar medeltalet av dessa. Shadow Bug valdes  även till Pax East-festivalens prestigefyllda Indie Showcase-utställning.

I Apples App Store publiceras över 4000 spel varje vecka och i de flesta länder lyfte Apples kuratorer fram Shadow Bug på framsidan bland de sex bästa spelen. Över 80 poäng i betyg av Metacritic anses bland proffsspelarna vara en indikation på ett toppspel.

Spela med ett finger

En av Shadow Bugs styrkor är en ny spelteknologi som designats för pekskärmar.  Precis som Aalto-universitetets professor Antti Oulasvirta påvisade i sin färska undersökning är actionspelen ofta klumpiga att spela på pekskärm. Shadow Bugs programmerare Kim Valoris innovation kombinerar actionspelens två klassiska rörelser, hoppet och svärdfäktningen, till en gest som speciellt fungerar på pekskärm och möjliggör spelande med endast ett finger.  Spelupplevelsen kompletteras av Juha Ylimäkis egenartade karaktärer och Veli Laamanens stämningsfulla musik.

– Spelkaraktären i Shadow Bugs har ingen egentlig hopprörelse, förutom då spelaren rör fienden som syns på skärmen. Då attackerar karaktären fienden till och med genom väggarna. På så sätt lär sig spelaren småningom att se fienden som en möjlighet istället för ett hot. Utmaningen är att se den rätta attackordningen för att få karaktären till önskad plats. Detta kräver inte bara insikt utan ibland även snabba reaktioner då nya fiender dyker upp mitt i striderna, förklarar Juha Ylimäki.

– För att vara ett spel av studerande har utvecklarna även uppmärksammat den utomordentligt goda speluppfattningen och svårighetsgraden som stiger i rätt takt – regeln för utmärkt speldesign förverkligas på ett smart sätt "easy to learn, hard to master", kommenterar professorn i speldesign Perttu Hämäläinen.

Teamet utvecklar nu mer innehåll till spelet och har just publicerat den första uppdateringen som innehåller tilläggsbanor. Upphovsmännen arbetar också på slutarbetets skriftliga del som följer spelbranschens allmänna "post mortem"-format, dvs. beskriver spelets designprinciper och förebilder samt strävar efter att analysera projektets framgångar, misslyckanden och vad andra speltillverkare kan lära sig av projektet.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=DU6bH4w3yYU

Tilläggsuppgifter om spelet:

Juha Ylimäki
tel. 044 281 1371

Tilläggsuppgifter om utbildningen inom spelindustrin på Aalto:

Professor Perttu Hämäläinen
tel. 050 596 7735

Master's Programme in New Media - Game Design and Production

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.