Slutarbetet som toppar Apples och Metacritics listor
Aalto-universitetets studeranden Kim Valori, Juha Ylimäki och Veli Laamanen har med sitt slutarbete Shadow Bug uppnått det som många speltillverkare bara kan drömma om: Apple lyfte fram spelet världsomspännande i Best New Games-sektionen i App Store-butiken. Spelet har även fått 81 poäng i Metacritic-tjänsten som samlar in spelrecensioner och beräknar medeltalet av dessa. Shadow Bug valdes även till Pax East-festivalens prestigefyllda Indie Showcase-utställning.
I Apples App Store publiceras över 4000 spel varje vecka och i de flesta länder lyfte Apples kuratorer fram Shadow Bug på framsidan bland de sex bästa spelen. Över 80 poäng i betyg av Metacritic anses bland proffsspelarna vara en indikation på ett toppspel.
Spela med ett finger
En av Shadow Bugs styrkor är en ny spelteknologi som designats för pekskärmar. Precis som Aalto-universitetets professor Antti Oulasvirta påvisade i sin färska undersökning är actionspelen ofta klumpiga att spela på pekskärm. Shadow Bugs programmerare Kim Valoris innovation kombinerar actionspelens två klassiska rörelser, hoppet och svärdfäktningen, till en gest som speciellt fungerar på pekskärm och möjliggör spelande med endast ett finger. Spelupplevelsen kompletteras av Juha Ylimäkis egenartade karaktärer och Veli Laamanens stämningsfulla musik.
– Spelkaraktären i Shadow Bugs har ingen egentlig hopprörelse, förutom då spelaren rör fienden som syns på skärmen. Då attackerar karaktären fienden till och med genom väggarna. På så sätt lär sig spelaren småningom att se fienden som en möjlighet istället för ett hot. Utmaningen är att se den rätta attackordningen för att få karaktären till önskad plats. Detta kräver inte bara insikt utan ibland även snabba reaktioner då nya fiender dyker upp mitt i striderna, förklarar Juha Ylimäki.
– För att vara ett spel av studerande har utvecklarna även uppmärksammat den utomordentligt goda speluppfattningen och svårighetsgraden som stiger i rätt takt – regeln för utmärkt speldesign förverkligas på ett smart sätt "easy to learn, hard to master", kommenterar professorn i speldesign Perttu Hämäläinen.
Teamet utvecklar nu mer innehåll till spelet och har just publicerat den första uppdateringen som innehåller tilläggsbanor. Upphovsmännen arbetar också på slutarbetets skriftliga del som följer spelbranschens allmänna "post mortem"-format, dvs. beskriver spelets designprinciper och förebilder samt strävar efter att analysera projektets framgångar, misslyckanden och vad andra speltillverkare kan lära sig av projektet.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=DU6bH4w3yYU
Tilläggsuppgifter om spelet:
Juha Ylimäki
tel. 044 281 1371
[email protected]
http://shadowbug.com/
Tilläggsuppgifter om utbildningen inom spelindustrin på Aalto:
Professor Perttu Hämäläinen
tel. 050 596 7735
[email protected]
Master's Programme in New Media - Game Design and Production