Uutiset

Opiskelijoiden lopputyöpeli nousi kärkeen Applen ja Metacriticin listoilla

Kosketusnäytölläkin sujuvasti pelattava Shadow Bug kerää kiitosta maailmalla.

Aalto-yliopiston opiskelijat Kim Valori, Juha Ylimäki ja Veli Laamanen ovat saavuttaneet lopputyönä tekemällään Shadow Bug -pelillään sen, mistä monet pelintekijät voivat vain haaveilla: Apple nosti pelin maailmanlaajuisesti esille Best New Games -osiossa App Store -sovelluskaupassaan, ja peli on myös saanut 81 pistettä Metacritic-palvelussa, joka kerää pelien arvosteluja ja laskee niiden keskiarvoja. Shadow Bug valittiin lisäksi Pax East -festivaalin arvostettuun Indie Showcase -näyttelyyn.

Applen sovelluskaupassa julkaistaan viikoittain yli 4000 peliä, ja Applen kuraattorit nostivat Shadow Bugin useimmissa maissa etusivulle kuuden parhaan joukkoon. Yli 80 pisteen Metacritic-arviota taas pidetään peliammattilaisten keskuudessa huippupelin merkkinä.

Pelaaminen onnistuu vaikka yhdellä sormella

Yksi Shadow Bugin vahvuuksista on uudenlainen, kosketusnäytöille suunniteltu pelimekaniikka.  Kuten Aalto-yliopiston professori Antti Oulasvirta osoitti tuoreessa tutkimuksessaan, toimintapelejä on usein kömpelöä pelata kosketusnäytöllä. Shadow Bugin ohjelmoijan Kim Valorin innovaatio yhdistää toimintapelien kaksi klassista liikettä, hypyn ja miekanheilautuksen, yhdeksi eleeksi, joka toimii erityisesti kosketusnäytöllä ja mahdollistaa pelaamisen jopa yhdellä sormella.  Pelikokemusta täydentävät Juha Ylimäen persoonalliset hahmot ja Veli Laamasen tunnelmallinen musiikki.

– Shadow Bugin pelihahmolla ei ole erillistä hyppyliikettä, mutta kun pelaaja koskettaa ruudulla näkyvää vihollista, pelihahmo syöksyy sen kimppuun jopa seinien läpi. Näin pelaaja oppii pikkuhiljaa näkemään viholliset mahdollisuutena eikä uhkana, ja haasteena onkin huomata oikea hyökkäysjärjestys, jolla hahmo päätyy haluttuun paikkaan. Tämä vaatii paitsi oivaltamista, välillä myös nopeita reaktioita, kun uusia vihollisia ilmestyy näkyviin kesken taistelun ja ilmalennon, Juha Ylimäki selittää.

 

– Opiskelijapeliksi pelissä on myös huomioitu poikkeuksellisen hyvin pelituntuma ja oikeassa tahdissa nouseva vaikeustaso – pelissä toteutuu oivallisesti hyvän pelisuunnittelun ohjesääntö "easy to learn, hard to master", kommentoi pelisuunnittelun professori Perttu Hämäläinen.

Tiimi kehittää nyt peliin lisää sisältöä, ja on juuri julkaissut ensimmäisen lisäkenttiä sisältävän päivityksen. Tekijät työstävät myös lopputyönsä kirjallista osaa, joka noudattaa pelialalla yleistä "post mortem" -formaattia, eli kuvaa pelin suunnitteluperiaatteet ja esikuvat sekä pyrkii analysoimaan projektin onnistumisia, epäonnistumisia ja sitä, mitä muut pelintekijät voivat projektista oppia.

Lisätietoja pelistä:

Juha Ylimäki
p. 044 281 1371
[email protected]
http://shadowbug.com/

Lisätietoja pelialan koulutuksesta Aallossa:

Professori Perttu Hämäläinen
p. 050 596 7735
[email protected]
Master's Programme in New Media - Game Design and Production
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Otaniemi campus above / photo: Aalto University, Matti Ahlgren
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yli 300 yritysjohtajaa kertoi koronakriisin vaikutuksista: jäädytettyjä laajentumistoimia, kiihtynyttä innovaatiotoimintaa ja uusia osaamistarpeita

Kriisin ensivaiheesta on selvitty hyvin, mutta pitkän aikavälin kasvun tiellä on ongelmia, käy ilmi Aalto-yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. Tutkijoiden mukaan erityisesti osaamisesta on muodostumassa yritysten uudistumisen pullonkaula.
Aalto Töölön juhlasali
Kampus, Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen peruskorjaus palautti 1950-luvun hengen

Kauppakorkeakoulun entinen päärakennus Runeberginkadulla uudistui vanhaa kunnioittaen moderniksi oppimisympäristöksi.
Bakteerien valmistamaa nanoselluloosaa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat bakteerit sokerilla ja proteiinilla käyviksi 3D-tulostimiksi

Bakteerit muodostivat räätälöityjä nanonselluloosarakenteita äärimmäisen vettähylkivän pinnan ohjaamina. Ainutlaatuista materiaalia voidaan käyttää esimerkiksi kudosvaurioiden korjaamisessa.
Amsterdamin konserttisali
Mediatiedotteet Julkaistu:

Konserttisalin soinnin tunnistaminen on luultua hankalampaa – testaa itse, pystytkö siihen vain musiikin perusteella

Soiton voimakkuus vaikuttaa paljon siihen, miten kuulija kokee salin akustiikan. Volyymi vaikuttaa myös tunteisiin: mitä enemmän se vaihtelee, sitä vahvempia tunnekokemuksia kuulijat saavat.