Opiskelijoiden lopputyöpeli nousi kärkeen Applen ja Metacriticin listoilla

Kosketusnäytölläkin sujuvasti pelattava Shadow Bug kerää kiitosta maailmalla.

Aalto-yliopiston opiskelijat Kim Valori, Juha Ylimäki ja Veli Laamanen ovat saavuttaneet lopputyönä tekemällään Shadow Bug -pelillään sen, mistä monet pelintekijät voivat vain haaveilla: Apple nosti pelin maailmanlaajuisesti esille Best New Games -osiossa App Store -sovelluskaupassaan, ja peli on myös saanut 81 pistettä Metacritic-palvelussa, joka kerää pelien arvosteluja ja laskee niiden keskiarvoja. Shadow Bug valittiin lisäksi Pax East -festivaalin arvostettuun Indie Showcase -näyttelyyn.

Applen sovelluskaupassa julkaistaan viikoittain yli 4000 peliä, ja Applen kuraattorit nostivat Shadow Bugin useimmissa maissa etusivulle kuuden parhaan joukkoon. Yli 80 pisteen Metacritic-arviota taas pidetään peliammattilaisten keskuudessa huippupelin merkkinä.

Pelaaminen onnistuu vaikka yhdellä sormella

Yksi Shadow Bugin vahvuuksista on uudenlainen, kosketusnäytöille suunniteltu pelimekaniikka.  Kuten Aalto-yliopiston professori Antti Oulasvirta osoitti tuoreessa tutkimuksessaan, toimintapelejä on usein kömpelöä pelata kosketusnäytöllä. Shadow Bugin ohjelmoijan Kim Valorin innovaatio yhdistää toimintapelien kaksi klassista liikettä, hypyn ja miekanheilautuksen, yhdeksi eleeksi, joka toimii erityisesti kosketusnäytöllä ja mahdollistaa pelaamisen jopa yhdellä sormella.  Pelikokemusta täydentävät Juha Ylimäen persoonalliset hahmot ja Veli Laamasen tunnelmallinen musiikki.

– Shadow Bugin pelihahmolla ei ole erillistä hyppyliikettä, mutta kun pelaaja koskettaa ruudulla näkyvää vihollista, pelihahmo syöksyy sen kimppuun jopa seinien läpi. Näin pelaaja oppii pikkuhiljaa näkemään viholliset mahdollisuutena eikä uhkana, ja haasteena onkin huomata oikea hyökkäysjärjestys, jolla hahmo päätyy haluttuun paikkaan. Tämä vaatii paitsi oivaltamista, välillä myös nopeita reaktioita, kun uusia vihollisia ilmestyy näkyviin kesken taistelun ja ilmalennon, Juha Ylimäki selittää.

– Opiskelijapeliksi pelissä on myös huomioitu poikkeuksellisen hyvin pelituntuma ja oikeassa tahdissa nouseva vaikeustaso – pelissä toteutuu oivallisesti hyvän pelisuunnittelun ohjesääntö "easy to learn, hard to master", kommentoi pelisuunnittelun professori Perttu Hämäläinen.

Tiimi kehittää nyt peliin lisää sisältöä, ja on juuri julkaissut ensimmäisen lisäkenttiä sisältävän päivityksen. Tekijät työstävät myös lopputyönsä kirjallista osaa, joka noudattaa pelialalla yleistä "post mortem" -formaattia, eli kuvaa pelin suunnitteluperiaatteet ja esikuvat sekä pyrkii analysoimaan projektin onnistumisia, epäonnistumisia ja sitä, mitä muut pelintekijät voivat projektista oppia.

Lisätietoja pelistä:

Juha Ylimäki
p. 044 281 1371

Lisätietoja pelialan koulutuksesta Aallossa:

Professori Perttu Hämäläinen
p. 050 596 7735
Master's Programme in New Media - Game Design and Production

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä