Samtal om likabehandling och jämställdhet vid Högskolan för teknikvetenskaper

Diskussioner kring åsikter och upplevelser i vår gemenskap hjälper oss att utforma nästa års handlingsplan för likabehandling och jämställdhet
A group of students sat on a wall

Högskolan för teknikvetenskaper skickade ut en likabehandlingsenkät till alla sina institutioner under sommaren. Resultatet visade på några styrkor, men också på massor av möjligheter till förbättringar, och togs upp till diskussion hos både högskolans arbetsgrupp för kvalitet och högskolans ledningsteam.

Handlingsplan för likabehandling och jämställdhet

Högskolan tar varje år fram en handlingsplan för likabehandling och jämställdhet, som du hittar här, och högskolan har varit mån om att få mer input från gemenskapen för att kunna forma nästa års plan. Varje institution organiserade evenemang sent i oktober till tidigt i november där de anställda vid varje institution diskuterade resultaten ifrån sommarens enkät. Diskussionerna leddes av Jona Louvrier från Includia. Evenemangen hade runt 175 deltagare totalt och gav personalen möjlighet att dela sina upplevelser vid Aalto samt sina idéer kring framtiden.

Vad som föreslogs

Mötet genererade många förslag på metoder som högskolan kan använda för att uppnå sitt likabehandlings- och jämställdhetsmål. De finns i powerpoint-filen som du kan ladda ner via länken nedan (båda dokumenten är på engelska).

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.