Rektor Ilkka Niemelä utnämndes för en andra femårsperiod

Den nya perioden inleds 1.7.2022.
Rehtori Ilkka Niemelä
Foto: Aalto-universitetet / Jaakko Kahilaniemi.

Aalto-universitetets styrelse utnämnde professor och teknologie doktor Ilkka Niemelä till Aalto-universitetets rektor för en andra femårsperiod, som inleds 1.7.2022. Niemelä är Aalto-universitetets andra rektor, och han påbörjade sitt rektorsuppdrag 2017.

Innan han blev rektor verkade Ilkka Niemelä som Aalto-universitetets provost från och med 2014. Han utnämndes till professor i datavetenskap vid Tekniska högskolan år 2000, till dekanus för Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper år 2011 och till vicerektor med ansvar för akademiska frågor och första ersättare för rektor år 2012. Niemelä har också verkat i internationella forskningsuppdrag i Australien, Tyskland och USA. Han innehar flera akademiska förtroendeuppdrag.

Ordförande för Aalto-universitetets styrelse Mikko Kosonen konstaterar: ”Rektor Ilkka Niemelä har under sin första mandatperiod gjort ett utmärkt arbete för att utveckla Aalto-universitetet. Han kombinerar en ambitiös strategisk vision med empati på ett ovanligt sätt. Universitetet har nu också en ny strategi, som Ilkka Niemelä aktivt har medverkat i att ta fram i nära samarbete med hela universitetssamfundet. Vi vill se honom fortsätta implementera strategin under den kommande femårsperioden.”

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Tua Hindersson-Söderholm in front of Harald Herlin Learning Centre, our library building.
Utnämningar Publicerat:

Tua Hindersson-Söderholm är vår ny servicechef för biblioteksmaterial

Tua Hindersson-Söderholm har en lång erfarenhet från Hanken Svenska Handelshögskolans bibliotek.
Tulevat dekaanit Kari Tammi ja Jussi Ryynänen.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Kari Tammi och Jussi Ryynänen har utsetts till dekaner

Professor Kari Tammi börjar den 1 juli vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper och professor Jussi Ryynänen börjar den 1 augusti vid Högskolan för elektroteknik.
Laura Aalto
Utnämningar Publicerat:

Laura Aalto utnämnd till kommunikationsdirektör vid Aalto-universitetet.

Laura Aalto flyttar över till Aalto-universitetet från Helsingfors stad där hon är biträdande sektorchef för kultur- och fritidssektorn.