Nyheter

Rektor Ilkka Niemelä: "Det medfarna ekonomin behöver inte byggas upp igen, utan omstruktureras utgående från principerna för hållbar utveckling"

Vid inskriptionen talade även vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko och ordförande för Aalto-universitetets studentkår Olli Kesseli. Inskriptionen skedde virtuellt.
Rehtori Ilkka Niemelä pitää lukuvuoden avajaispuhetta verkon välityksellä.
Rektor Ilkka Niemelä talade vid den virtuella inskriptionen. Photo: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen.

Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä krävde i läsårets öppningstal betydande satsningar på utbildning, forskning och innovation, i synnerhet inom området för hållbar utveckling: ”I Finland har höjningar i de materiella levnadsstandarderna i över 50 år baserat sig på ökad produktivitet. Det är huvudsakligen två faktorer som ligger bakom detta: Två tredjedelar av tillväxten har sitt ursprung i nya idéer, teknologi och innovationer och närmare en tredjedel i utbildning. Det är alltså forskning och utbildning som skapar tillväxt!”

”Å andra sidan är de globala hållbarhetsproblemen inte lösta och kräver omedelbara åtgärder. Nu, när ekonomin behöver stimuleras och senare balanseras, anser jag att vi måste ta tag i den här möjligheten på alla sätt vi kan. Den medfarna ekonomin behöver inte byggas upp igen enligt den gamla modellen, utan framför allt omstruktureras utgående från principerna för hållbar utveckling”, säger Niemelä.

Statsmaktens hälsning till inskriptionen framfördes av vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko: ”Aalto-universitetet erbjuder utmärkta verktyg för att lösa förrädiska problem och för att skapa en hållbar framtid. Vi behöver er sakkunskap, vetenskaplig kunskap och kompetenta människor för att hjälpa oss att hitta lösningar på globala problem. Jag kan i det här sammanhanget inte nog betona att kunskap erhållen genom forskning är livsviktig även för det politiska beslutsfattandet.”

Olli Kesseli, ordförande för Aalto-universitetets studentkår konstaterade i sitt eget tal att den ekologiska återuppbyggnaden bestämmer allt som vi gör. ”Den är den mest heltäckande och den viktigaste av de förändringskrafter som vi möter. Eftersom den ekologiska återuppbyggnaden även inkluderar andra megatrender från årtiondet måste den vara en del av alla våra lärområden. Enligt flera undersökningar är klimatförändringen det största orosmomentet för unga, så jag upplever att jag nu inte bara talar för de studerande vid Aalto, utan för hela världens unga.”

Visa Koivunen utnämndes till Aalto-professor

Rektor Ilkka Niemelä utsåg professor Visa Koivunen vid institutionen för signalbehandling och akustik vid Aalto-universitetets högskola för elektroteknik till årets Aalto-professor för hans anmärkningsvärda vetenskapliga förtjänster och hans samhällspåverkan.

Visa Koivunen är en internationellt erkänd forskare inom signalbehandling. Han har verkat bland annat som ansvarig forskare för en specialforskningsenhet 2002–2013 samt som akademiprofessor 2010–2014. Han har fått flera internationella priser.

Visa Koivunen har publicerat nästan 550 referentgranskade publikationer, vilka har citerats över 11 600 gånger. Han är även en meriterad lärare. Han har handlett totalt 28 doktorsavhandlingar samt flera magisterstuderande. Professor Visa Koivunen höll ett Aalto-föredrag vid inskriptionen.

Vid inskriptionen utdelades dessutom pris till anställda vid universitetet.

Inskriptionstalen, pdf

Visa Koivunen appointed Aalto Distinguished Professor

Mer information:
Ilkka Niemelä, rektor, Aalto-universitetet
tfn 050 452 4690 (assistent Hely Kilpeläinen)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.