Rekordmånga sökte till Aalto-universitetet

Antalet studerande som sökte till magisterprogrammen och till de engelskspråkiga kandidatprogrammen ökade enormt jämfört med fjolåret.
Mies- ja naisopiskelija työskentelemässä laitteen ääressä.

Aalto-universitetets program fortsatte att växa kraftigt i popularitet. Ansökningstiden för de magisterprogram som inleds hösten 2020 avslutades den 3 januari och ansökningstiden för de engelskspråkiga kandidatprogrammen den 22 januari.

”Det gläder oss att antalet sökande till magisterprogrammen och till de engelskspråkiga kandidatprogrammen var större än någonsin under Aalto-universitetets tioåriga historia. Särskilt fint känns det att det internationella intresset för vårt universitet har vuxit och att det arbete vi gör för att kunna erbjuda ett högklassigt utbud av program ger resultat”, konstaterar vicerektor Petri Suomala.

Magisterprogrammen lockade 4 757 sökande från över hundra länder

Antalet ansökningar till magisterprogrammen i ekonomi, konst och teknik var sammanlagt 4 757, vilket innebär en ökning på över 25 procent jämfört med fjolåret. Av ansökningarna gällde 2 651 program inom teknik, 1 447 program inom konst och design och 659 program inom ekonomi. Mest ökade antalet ansökningar till programmen i ekonomi, medan flest sökte till programmen i teknik. Även antalet ansökningar till konstprogram ökade.

Bland dessa sökande ingår inte de studerande som går vidare till magisterstudier från Aalto-universitetets egna kandidatprogram.

Av dem som sökte till magisterprogrammen hade ungefär en tredjedel finsk högskoleexamen. Av de sökande som hade utländsk högskoleexamen kom, liksom tidigare år, flest från Kina, Indien, Pakistan, Storbritannien och Iran. Hälften hade avlagt sin högskoleexamen utanför EU och EES. De sökande kom från 105 olika länder, medan de som sökte i fjol kom från 90 länder.

Inom ekonomi sökte största delen (61 %) med stöd av en finsk högskoleexamen, medan 39 procent hade utländsk examen. Till de populäraste programmen hörde företagsjuridik och Management and international business.

Av de studerande som sökte till konstprogrammen hade ca 66 procent utländsk högskoleexamen. De populäraste programmen var Collaborative and industrial design och Visual communication design.

Av de studerande som sökte till teknikprogrammen hade ca 74 procent utländsk högskoleexamen. De populäraste programmen var Machine learning, data mining and artificial intelligence, arkitektur och Automation and electrical engineering.

Antalet sökande till de engelskspråkiga kandidatprogrammen ökade med över 50 procent

I år erbjöd Aalto-universitetet åtta engelskspråkiga program på kandidatnivå.  Det kom in sammanlagt 4 338 ansökningar, vilket innebär en spektakulär ökning på 54 procent jämfört med fjolåret.

Programmet Economics inom området ekonomi lockade 922 sökande och programmet International business, som är förlagt till St. Michel, 1190 sökande. Programmet Design som hör till konstområdet hade 319 sökande. Bland teknikprogrammen lockade Chemical engineering 286, Computational engineering 421 och Quantum technology 311 sökande, medan 509 sökte till programmet Data science och 380 till programmet Digital systems and design.

* * * *

Den intagning som ordnades nu gällde engelskspråkiga kandidatprogram samt magisterprogram. Studierna börjar hösten 2020. Resultaten av intagningen till magisterprogrammen offentliggörs tidigast den 30 mars. Resultaten av intagningen till de engelskspråkiga kandidatprogrammen offentliggörs senast den 5 juni frånsett Bachelor’s programme in Design där resultaten offentliggörs den 27 maj. Ansökningstiden för de finsk- och svenskspråkiga kandidatprogrammen är 18.3–1.4.2020.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!