Ennätysmäärä hakijoita kiinnostunut Aalto-yliopiston opinnoista

Maisteriohjelmiin ja englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin hakeneiden määrä kasvoi huikeasti viime vuodesta.
Mies- ja naisopiskelija työskentelemässä laitteen ääressä.

Aalto-yliopiston ohjelmien suosio jatkaa vahvaa kasvuaan. Hakuaika syksyllä 2020 alkaviin maisteriohjelmiin päättyi 3. tammikuuta ja englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin 22. tammikuuta.

”Maisteriohjelmiin sekä englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin hakeneiden määrä on ilahduttavasti suurin Aalto-yliopiston 10-vuotisen historian aikana. Erityisen hienoa on nähdä, että kansainvälinen kiinnostus meitä kohtaan on kasvanut ja että tekemämme työ laadukkaan ohjelmatarjonnan eteen tuottaa tulosta”, toteaa Aalto-yliopiston vararehtori Petri Suomala.

Maisteriohjelmiin 4 757 hakijaa yli sadasta maasta

Hakemuksia kauppatieteiden, taiteiden ja tekniikan alojen maisteriohjelmiin oli kaikkiaan 4 757, missä on kasvua viime vuoteen yli 25 prosenttia. Näistä 2 651 oli tekniikan, 1 447 taiteen ja muotoilun sekä 659 kauppatieteiden ohjelmiin. Suurinta kasvu oli kauppatieteiden ohjelmissa, ja eniten hakemuksia oli tekniikan alalle. Myös taiteiden alan hakemusmäärät nousivat.

Nämä hakijaluvut eivät sisällä Aalto-yliopiston omista kandidaattiohjelmista maisteritasolle siirtyviä opiskelijoita.

Maisteriohjelmiin hakijoista noin kolmanneksella oli suomalainen korkeakoulututkinto. Ulkomaisella korkeakoulututkinnolla hakeneita oli aiempien vuosien tapaan eniten Kiinasta, Intiasta, Pakistanista, Isosta-Britanniasta ja Iranista. Hakijoista puolet on suorittanut korkeakoulututkinnon EU/ETA-alueen ulkopuolella. Hakemuksia saapui kaikkiaan 105 eri maasta, kun viime vuoden vastaava luku oli 90.

Kauppatieteiden alalla suurin osa hakijoista (61 %) haki suomalaisen korkeakoulututkinnon perusteella, ulkomainen tutkinto oli 39 prosentilla. Suosituimpia hakukohteita olivat yritysjuridiikka ja Management and international business.

Taiteiden alalla ulkomaisella korkeakoulututkinnolla haki noin 66 prosenttia hakijoista. Suosituimmat hakukohteet olivat Collaborative and industrial design ja Visual communication design.

Tekniikan alalla ulkomaisella korkeakoulututkinnolla haki noin 74 prosenttia hakijoista. Suosituimmiksi hakukohteiksi nousivat Machine learning, data mining and artificial intelligence, arkkitehtuuri sekä Automation and electrical engineering.

Hakijamäärä englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin kasvoi yli 50 prosentilla

Tänä vuonna Aalto-yliopisto tarjosi kahdeksan englanninkielistä kandidaattitason hakukohdetta.  Hakemuksia saatiin kaikkiaan 4 338, missä on kasvua edellisvuodesta huikeat 54 %.

Kauppatieteiden alan Economics-hakukohde sai 922 hakemusta ja Mikkelissä sijaitseva International business -ohjelma 1190 hakemusta. Taiteen alan Design-hakukohteeseen saatiin 319 hakemusta. Tekniikan alan hakukohteista Chemical engineering sai 286 hakemusta, Computational engineering 421 ja Quantum technology 311 hakemusta, ja 509 haki Data science ja 380 Digital systems and design -hakukohteeseen.

* * * *

Nyt järjestetyt haut koskivat englanninkielisiä kandidaattiohjelmia sekä kaksivuotisia maisteriohjelmia. Opinnot alkavat syksyllä 2020. Maisterihaun tulokset julkaistaan aikaisintaan 30. maaliskuuta. Englanninkielisten kandidaattiohjelmien haun tulokset julkaistaan muiden ohjelmien osalta viimeistään 5. kesäkuuta, paitsi tulokset Bachelor’s programme in Design -ohjelmaan julkaistaan 27. toukokuuta. Suomen- ja ruotsinkielisten kandidaattiohjelmien hakuaika on 18.3.–1.4.2020.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.