Provost Ilkka Niemelä ny rektor för Aalto-universitetet

Rekryteringskommittén lade särskild vikt vid erfarenhet av akademiskt ledarskap, engagemang för mångdisciplinära frågor och fokus på studerande.
Ilkka Niemelä. Foto: Aalto-universitetet/ Janne Lehtinen

Aalto-högskolestiftelsens styrelse utsåg vid sitt möte den 14 juni 2017 professorn, teknologie doktor Ilkka Niemelä till uppdraget som universitetets rektor för en femårsperiod fr.o.m. den första juli 2017.

Ilkka Niemelä (född 1961) har verkat som provost för Aalto-universitetet från och med den 1 maj 2014. Provost vikarierar för rektor och leder fullföljandet av Aalto-universitetets akademiska uppgift.

Provosts ansvarsområde omfattar ledning av uppgifter i samband med undervisning och forskning samt innovationsverksamhet och måluppfyllelse. Provost verkar också som dekanernas förman.

Ilkka Niemelä utnämndes år 2000 till professor i datavetenskap. Han verkade som förman för ansvarsområdet teoretisk datalogi åren 2000–2007 och som ansvarig professor för examensprogrammet i datateknik åren 2008–2010. Han har lett ett forskarteam som utvecklat nya metoder för automatisk slutledning och villkorsprogrammering vid lösning av krävande problem och undersökt tillämpningar av sådana metoder.

Ilkka Niemelä har verkat som dekanus för högskolan för grundvetenskaper från början av år 2011 till slutet av februari 2012 samt som prorektor med ansvar för akademiska frågor och som första ersättare för rektor fr.o.m. den 1 mars 2012. Han innehar flera akademiska förtroendeuppdrag.

Ilkka Niemelä har verkat i internationella forskningsuppdrag vid National ICT Australia i Sydney under årsskiftet 2005–2006, vid Universität Koblenz-Landau i Tyskland åren 1995–1996 och vid SRI International Artificial Intelligence Center i Kalifornien i USA år 1993.

"Jag känner stor entusiasm inför den nya utmaningen. Aalto-universitetet fyller en viktig nationell uppgift, personalen gör ett utmärkt jobb och universitetet har utvecklats i snabb takt mot en världsposition", konstaterar Ilkka Niemelä, Aalto-universitetets tillträdande rektor.

Valet av rektor bereddes av en rekryteringskommitté i vilken ingick professor emeritus Risto Nieminen, professor Matti Keloharju vid Aalto-universitetet, professor Martti Raevaara, ordföranden för AUS Joona Orpana och som företrädare för intressentgrupper Risto Siilasmaa samt ledamöterna i Aalto-högskolestiftelsens styrelse Anne Brunila, Mikko Kosonen och Susanna Pettersson.

Valet föregicks av en omfattande inhemsk och internationell rekryteringsprocess tillsammans med en internationell samarbetspartner, och samtidigt lediganslogs befattningen för alla intresserade. Rekryteringskommittén lade särskild vikt vid erfarenhet av akademiskt ledarskap, engagemang för mångdisciplinära frågor och fokus på angelägenheter som är viktiga för studerande.

Som rektor för Aalto-universitetet ville vi ha en erfaren ledare för ett akademiskt samfund, med vilja och entusiasm att leda Aalto-universitetets ambitiösa utvecklingsarbete i en snabbt föränderlig omvärld och i hård internationell konkurrens. Den unika symbios som vetenskap och konst ingått med teknik och ekonomi vid Aalto-universitetet samt forsknings- och undervisningsarbetet som överskrider vetenskapsområdenas gränser erbjuder utmärkta möjligheter för detta arbete också framöver. Styrelsen var enhällig i sitt val av Ilkka Niemelä, säger styrelseordförande Anne Brunila.

Aalto-universitetets första rektor Tuula Teeri övergår den 1 november 2017 till Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i Sverige där hon tillträder som verkställande direktör. Hon innehar uppdraget som Senior Advisor vid Aalto-universitetet under tiden 1.7.–31.10.2017.

Rekryteringen till befattningen som provost inleds i augusti.

Information:

• Anne Brunila, styrelseordförande för Aalto-högskolestiftelsens styrelse tfn 0400 813952
  • Ilkka Niemelä, president, Aalto-universitetet, tfn 050 511 3013
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: