Planeringen av ändringarna i vårens antagning av studerande fortskrider

Urvalsproven ordnas i regel i två steg.
Neljä opiskelijaa kulkemassa Otaniemessä Kandidaattikeskuksen aulassa.
Kandidaattikeskuksen aula. Kuva: Aalto-yliopisto / Tuomas Uusheimo.

Aalto-universitetet har beslutat hur vårens antagning av studerande ska genomföras inom de olika utbildningsområdena. Urvalsproven består huvudsakligen av två steg. Från det första steget går de sökande som klarar sig bäst vidare till det andra steget.

För utbildningsområdena ekonomi, teknik och arkitektur har de nationella antagningsnätverken tagit i bruk en lösning där de fysiska urvalsproven ersätts med ett urvalsprov i två steg:  Det första steget är ett inledande urvalsprov som ordnas elektroniskt på distans. Det andra steget ordnas antingen som ett övervakat prov i lokaler som universitetet arrangerar i enlighet med hälso- och säkerhetsförordningar, eller med övervakning på distans om pandemisituationen förutsätter det.

Inom konstområdet genomförs det andra antagningssteget både med distanslösningar och genom begränsade, småskaliga provtillfällen. Både provdeltagarna och provövervakarna kommer att få förhandsinformation om antagningsdetaljerna i god tid.

"Förberedelserna inför antagningen fortsätter intensivt, och de allmänna anvisningarna gällande pandemisituationen beaktas omsorgsfullt i planeringen", berättar Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna vid Aalto-universitetet.

De sökande meddelas om förändringar i antagningen per e-post via Studieinfo. Mer information finns på Aalto-universitetets ansökningsservices webbsida, på de gemensamma antagningarnas webbsidor och i Studieinfo.

De sökande ombeds att noggrant bekanta sig med förändringarna och vända sig till universitetets ansökningsservice i oklara fall.

Aalto-universitetets ansökningsservice: [email protected]

Medieförfrågningar:
Eija Zitting, chef för Aalto-universitetets lärandetjänster
[email protected], tfn 050 364 7778

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.