Passion och tålamod är de viktigaste egenskaperna hos en forskare

Professor Caterina Soldano har som mål att utveckla nästa generation av elektronik
professor Caterina Soldano, photo Annamari Tolonen
Caterina Soldano började som biträdande professor vid vid institutionen för elektronik och nanoteknik i maj 2019. Bild: Annamari Tolonen / Aalto-universitetet

Vad forskar du i och varför?

Jag vill vara i en nyckelroll i utvecklandet av nästa generations elektronik. Jag forskar i organisk elektronik där kolbaserade molekyler används istället för de traditionella, exempelvis kiselbaserade materialen. Med hjälp av organiska material kan vi utveckla nya enheter som är mer böjliga och formbara än någonsin tidigare. Exempel på saker som kan göras är hälsorelaterad teknologi som rättar sig efter kroppen, givare som integreras i kläderna, eller mobilskärmar som kan böjas. Det finns ännu många öppna frågor relaterade till utvecklingen, som jag vill lösa i mitt arbete.

Jag blev intresserad av ämnet när jag år 2012 började arbeta på forsknings- och utvecklingsavdelningen på ett litet italienskt företag, som utvecklade organiska, ljusavgivande enheter. Arbete inom både grundläggande forskning och produktutveckling har gett mig ett brett perspektiv om hur något går från laboratoriet till att bli en kommersiell produkt. Vid Aalto-universitetet är min målsättning att kombinera dessa aspekter, jag tänker bedriva grundläggande forskning och samtidigt styra resultaten mot praktiska tillämpningar.

Hur blev du forskare?

I gymnasiet velade jag mellan naturvetenskapliga studier och studier i utländsk litteratur, i och med att jag ville lära mig språk och se världen. Min fysiklärare sade åt mig att om jag har en examen i naturvetenskaper kan jag bege mig vart jag vill. Jag valde studier i fysik – och det har tagit mig till många intressanta platser!

Jag begav mig till USA för fortsatta studier och gjorde mitt examensarbete om kolnanomaterial. Under mina påbyggnadsstudier insåg jag att vetenskap är vad jag vill syssla med. Studierna innebar en fin erfarenhet och jag hade en fantastisk handledare, som visade mig det vackra i forskningsarbetet. Jag insåg hur roligt och belönande en forskares arbete kan vara, även om det också består av osäkerhet och misslyckanden. Tack vare den här erfarenheten njuter jag ännu av mitt arbete, över 15 år senare.

Vad har varit höjdpunkterna i din karriär?

Det har varit väldigt värdefullt att få jobba på olika ställen och samarbeta med kolleger med olika bakgrunder. Jag har arbetat i Italien, USA och Frankrike och bedrivit forskning både i akademiska miljöer och i företagsvärlden. Det har gett mig ett brett perspektiv över hur forskningsarbetet ser ut och en öppen attityd.

Som forskare är en av mina största bedrifter en artikel som jag skrev självständigt 2015, som publicerades i den välrenommerade journalen Progress in Material Science. Det här verket samlar litteratur och merparten av min vetenskapliga erfarenhet, från och med 2005, av hybridarkitekturer baserade på metallfyllda nanotuber av kol.

Från en mer personlig infallsvinkel är en höjdpunkt från min karriär att jag blev nominerad till Woman Innovator of the Year år 2016 av Italian Association of Women Inventors and Innovators (ITWIIN) och senare ett hedersomnämnande av European Women Inventors & Innovators Network (EUWIIN). De här erkännandena, relaterade till utvecklingen av unika organiska material och arkitekturer för tillämpningar i flexibla skärmar, har varit betydelsefulla för mig, både som forskare och som kvinna i vetenskapsvärlden.

Vad är den viktigaste egenskapen hos en forskare?

Förmågan att studera saker ur flera olika och skiftande perspektiv. Vetenskap går ut på att undersöka det okända och gå utöver gränserna, så en forskare måste kunna tänka utanför ramarna. Att samarbeta och diskutera saker med människor från olika bakgrund hjälper oss att vidga våra sätt att tänka. En forskare måste också ha passion och tålamod, eftersom det här arbetet, allmänt sett, inte för med sig rikedom och berömmelse.

Vad förväntar du dig av framtiden?

I mitt arbete har jag lärt mig att planer hela tiden ändras, så jag har slutat planera långsiktigt! För tillfället arbetar jag med att sätta igång Organic Electronics-labbet medan jag sätter igång min forskningsgrupp och lär känna min nya forskningsgemenskap. Jag hoppas att teknologin som vi planerar att utveckla kommer att göra människors liv enklare någon dag.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.