Tutkijalle tärkeintä ovat intohimo ja kärsivällisyys

Professori Caterina Soldanon tavoitteena on kehittää seuraavan sukupolven elektroniikkaa.
professor Caterina Soldano, photo Annamari Tolonen
Caterina Soldano aloitti apulaisprofessorina sähkötekniikan korkeakoulun elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella 1.5.2019. Kuva: Annamari Tolonen / Aalto-yliopisto

Mitä tutkit ja miksi?

Haluan olla avainroolissa kehittämässä seuraavan sukupolven elektroniikkaa. Tutkin orgaanista elektroniikkaa, jossa käytetään hiilipohjaisia molekyylejä perinteisten, esimerkiksi piipohjaisten, materiaalien sijaan. Orgaanisten materiaalien avulla voimme kehittää uudenlaisia laitteita, jotka ovat ennennäkemättömän taipuisia ja mukautuvia – esimerkiksi kehon liikkeisiin mukautuvaa terveysteknologiaa, vaatteisiin integroituja antureita tai taipuvia matkapuhelimen näyttöjä. Kehitykseen liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä, joita haluan työssäni ratkoa.

Kiinnostuin aiheesta, kun menin vuonna 2012 työskentelemään tutkimus- ja kehitysosastolle pieneen italialaisyritykseen, jossa kehitettiin orgaanisen elektroniikan sovelluksia. Työskentely sekä perustutkimuksen että tuotekehityksen parissa on antanut minulle laajan näkökulman siihen, kuinka jokin asia tuodaan laboratoriosta kaupallistettavaksi tuotteeksi. Aalto-yliopistossa tavoitteeni on yhdistää nämä: aion tehdä perustutkimusta ja samalla ohjata tuloksia kohti käytännön sovelluksia.

Miten sinusta tuli tutkija?

Lukiossa puntaroin luonnontieteiden ja ulkomaalaisen kirjallisuuden opintojen välillä, sillä halusin oppia kieliä ja nähdä maailmaa. Fysiikanopettajani sanoi minulle, että jos minulla on tutkinto luonnontieteistä, voin mennä minne vain haluan. Valitsin fysiikan opinnot – ja se on vienyt minut moniin kiinnostaviin paikkoihin!

Lähdin jatko-opintoihin Yhdysvaltoihin, ja tein väitöstyöni hiilinanomateriaaleista. Jatko-opintojeni aikana ymmärsin, että tiede on juuri sitä, mitä haluan tehdä. Opinnot olivat hieno kokemus ja minulla oli mahtava ohjaaja, joka näytti minulle tutkimustyön kauneuden. Ymmärsin, kuinka hauskaa ja palkitsevaa tutkijan työ voi olla, vaikka siihen kuuluu myös epävarmuutta ja epäonnistumisia. Tämän kokemuksen ansiosta nautin työstäni edelleen, yli 15 vuoden jälkeen.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohdat?

Se, että olen saanut työskennellä erilaisissa paikoissa ja tehdä yhteistyötä eri taustoista tulevien kollegojen kanssa, on ollut todella arvokasta. Olen työskennellyt Italiassa, Yhdysvalloissa ja Ranskassa ja tehnyt tutkimusta niin akateemisessa ympäristössä kuin yritysmaailmassakin. Tämä on antanut minulle laajan näkemyksen tutkimustyöhön ja avarakatseisen asenteen.

Tutkijana eräs hienoimmista hetkistä on ollut se, kun itsenäisesti kirjoittamani artikkeli julkaistiin arvostetussa Progress in Material Science -journaalissa. Hiilinanoputkia käsittelevä artikkeli kokosi kirjallisuuskatsauksen lisäksi lähes koko tieteellisen työni tulokset vuodesta 2005 alkaen.

Italian naiskeksijöiden verkosto ITWIIN myönsi minulle vuoden naisinnovaattori -palkinnon vuonna 2016, ja myöhemmin sain myös kunniamaininnan Euroopan naiskeksijöiden verkosto EUWIInilta. Tunnustukset tulivat kehitystyöstäni taipuisissa näytössä käytettävien uusien orgaanisten materiaalien ja rakenteiden parissa. Nämä tunnustukset olivat merkittäviä minulle sekä tutkijana että tieteen parissa työskentelevänä naisena.

Mitkä ovat tutkijan tärkeimpiä ominaisuuksia?

Se, että pystyy tarkastelemaan asioita eri näkökulmista. Tieteessä etsitään tuntematonta ja rikotaan rajoja, joten tieteentekijän täytyy kyetä ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Yhteistyö ja keskustelu eri taustoista tulevien ihmisten kanssa auttaa laajentamaan omaa ajattelua. Tutkijalla täytyy olla myös intohimoa ja kärsivällisyyttä. Tässä työssä ei – ainakaan yleensä – tule rikkaaksi ja kuuluisaksi, ja usein tielle sattuu myös epäonnistumisia. Mutta intohimo työhön tekee tästä kaiken sen arvoista!

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Olen oppinut työssäni sen, että suunnitelmat muuttuvat jatkuvasti, joten olen lakannut tekemästä pitkän aikavälin suunnitelmia! Tällä hetkellä odotan, että saan orgaanisen elektroniikan laboratorion pystyyn ja tutkimusryhmäni koottua ja että pääsen tutustumaan uuteen tutkijayhteisööni. Toivon, että jonain päivänä näen täällä kehittämämme teknologian parantavan ja helpottavan ihmisten elämää.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle