Öppna universitetet är en förträfflig väg till Handelshögskolan

Studier vid Öppna universitetet erbjöd Anni Johansson en väg till att bli examensstuderande vid Handelshögskolan och övertygade henne om att hon hade gjort rätt val.
Kuvassa näkyy Anni Johansson. Kuva: Susanna Rosin.
Nyblivna ekonomie kandidat Anni Johansson. Kuva: Aalto-yliopisto / Susanna Rosin.

Anni Johansson har nyligen tagit ut sin kandidatexamen i ekonomivetenskaper, och fortsätter nu sina studier på magisternivå. Hon har tidigare deltagit i inträdesproven till Handelshögskolan, men kom inte in. Hon beslöt sig ändå för att läsa ämnen relaterade till ekonomi vid Öppna universitetet för att se om studier i ekonomi var rätt val för henne. Slutligen erbjöd studierna vid Öppna universitetet en väg för henne att bli examensstuderande vid Aalto-universitetets handelshögskola.

“Jag började inte studera vid Öppna universitetet för att komma in på Aalto. Jag tänkte läsa kurser i ekonomivetenskap och redovisning för att de skulle vara till nytta för inträdesproven som de såg ut då. Ganska snart insåg jag att man kunde komma in på Handelshögskolan rakt via Öppna universitetet, och jag beslöt mig för att studera de 60 studiepoäng som behövdes under ett läsår”, berättar Anni Johansson.

Att komma in på Handelshögskolan lyckades inte heller andra gången, eftersom medelvitsordet som Anni Johansson hade fått vid Öppna universitetet var snäppet för lågt. Det här gjorde henne inte nedslagen.

“Nästa år läste jag fler kurser vid öppna universitetet och höjde vitsorden på de kurser som jag hade läst tidigare. På våren kom jag sen in på Handelshögskolan.”

En förträfflig väg till Handelshögskolan

Enligt Anni Johansson är Öppna universitetet en förträfflig väg till Handelshögskolan.

“När jag inledde mina examensstudier vid Handelshögskolan visste jag tack vare mina studier vid Öppna universitetet att det här är ett ämnesområde som intresserar mig. Kurserna som jag läst vid Öppna universitetet räknades delvis till godo för min kandidatexamen, så jag inledde mina examensstudier på min inriktnings andra år. Det här innebar att mina studier framskred också under mellanåren.”

Studierna vid Öppna universitetet gör det också lättare att hitta jobb inom det egna området så fort man blir intagen till universitetet.

“Jag har under nästan hela min tid som examensstuderande jobbat på ett konsultbolag, och jag njuter av att kombinera studier och arbete. En studerande vid Öppna universitetet får inte samma stöd och fördelar som en examensstuderande, så för att finansiera kursavgifterna jobbade jag deltid också i samband med studierna vid Öppna universitetet.”

Mer nyttigt än en prepkurs

Majoriteten av nya studerande vid Handelshögskolan kommer nuförtiden in på basis av betyg. Urvalsprovet är fortfarande en viktig väg in till Handelshögskolan. För att lyckas i urvalsprovet anmäler sig många till avgiftsbelagda prepkurser. Det kostar också att studera vid Öppna universitetet, men studierna är till nytta också för annat än att än att komma in på en utbildning.

“Det kostar att läsa kurser vid Öppna universitetet, men priset är skäligt. När man har samlat ihop de kurser som krävs för 60 poäng har man redan en bra bild av vad ekonomivetenskaper går ut på, de olika delområdena och universitetsstudier i allmänhet. Om det öppnas en väg till att bli examensstuderande via de öppna studierna, räknas de avklarade kurserna till godo. Det här sparar tid och bekymmer när det är dags för examensstudier”, berättar Anni Johansson.

Ekonomivetenskaper och businessanalys

Anni Johanssons huvudämne i kandidatskedet var ekonomi, men till magisterskedet valde hon business analytics, som erbjuds av institutionen för informations- och serviceekonomi.

“Jag fick en förträfflig kunskapsbas i ekonomi tack vare mina kandidatstudier, och jag läste också många biämnen. I mina magisterstudier vill jag utveckla min förmåga att lösa problem i företagsvärlden med hjälp av ny teknik. Jag vet inte ännu hurdant jobb jag vill ha i framtiden, men jag är alltid beredd att prova på något nytt och överraskande.”

Varma gratulationer till vår nya ekonomie kandidat, och lyckönskningar för magisterstudierna!

För de som inte kom in till Handelshögskolan samband med gemensam ansökan 2019 rekommenderar vi att bekanta sig med den öppna vägen, som även under våren 2020 erbjuder en väg till examensstudier vid Aalto-universitetets handelshögskola.

Urvalskriterier, ansökningsbehörighet och övrig information för de som söker till Aalto-universitetets handelshögskola baserat på studier vid Öppna universitetet hittas på Studieinfo-tjänsten: https://studieinfo.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.91182069335. Informationen som nu finns tillgänglig rör 2019 års ansökan. information om nästa års ansökan publiceras i tjänsten i oktober 2019.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande