Avoimen väylän kautta opiskelijaksi Kauppakorkeakouluun

Opinnot Avoimessa yliopistossa antoivat Anni Johanssonille väylän tutkinto-opiskelijaksi Kauppakorkeakouluun ja varmuuden siitä, että hän oli valinnut oikean alan.
Kuvassa näkyy Anni Johansson. Kuva: Susanna Rosin.
Tuore kauppatieteiden kandidaatti Anni Johansson. Kuva: Aalto-yliopisto / Susanna Rosin.

Anni Johansson on uunituore kauppatieteiden kandidaatti, joka jatkaa nyt opintojaan maisteritasolla. Hän osallistui aikoinaan Kauppakorkeakoulun pääsykokeisiin, mutta ei päässyt sisään. Hän päätti kuitenkin lukea kauppatieteellisiä aineita Aalto-yliopiston avoimessa yliopistossa nähdäkseen, onko kauppatieteet varmasti hänelle oikea ala. Lopulta Avoin yliopisto tarjosi Anni Johanssonille myös väylän tutkinto-opiskelijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun.

”En alun perin mennyt Avoimeen yliopistoon siksi, että pääsisin sitä kautta sisään Aallon Kauppikseen. Ajattelin lukevani taloustieteen ja laskentatoimen kurssit, koska niistä olisi ollut hyötyä silloisissa pääsykokeissa. Aika pian kuitenkin oivalsin, että Kauppikseen voi päästä myös Avoimen yliopiston väylän kautta, ja päädyin suorittamaan vaaditut 60 opintopistettä yhden lukuvuoden aikana”, Anni Johansson kertoo.

Pääsy Kauppikseen ei onnistunut vielä toisellakaan yrittämällä, sillä Anni Johanssonin Avoimessa yliopistossa suorittamien kurssien keskiarvo jäi hitusen alle vaaditun keskiarvon. Tämä ei kuitenkaan lannistanut määrätietoista nuorta naista.

”Seuraavana vuonna suoritin lisää kursseja Avoimessa yliopistossa, ja korotin aiemmin suorittamieni kurssien arvosanoja. Keväällä pääsinkin sitten sisään Kauppikseen.”

Erinomainen väylä Kauppakorkeakouluun

Anni Johanssonin mielestä Avoimen ylipiston väylä on mainio tie Kauppakorkeakouluun.

”Kun aloitin tutkinto-opiskelijana Kauppiksessa, tiesin Avoimessa yliopistossa suorittamieni opintojen perusteella, että tämä on varmasti minua kiinnostava tieteenala. Avoimessa yliopistossa suorittamani kurssit hyväksyttiin osaksi kandidaatin tutkintoani, joten aloitin tutkinto-opintoni suoraan toisen vuoden erikoistumisalueen opinnoilla. Tällöin välivuodet eivät tarkoittaneet sitä, etteikö opinnoissa etenisi”, Anni Johansson kertoo.

Avoimessa yliopistossa suoritetut kurssit auttoivat myös löytämään työpaikan oman alan yrityksessä heti tutkinto-opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen.

”Olen lähes koko tutkinto-opiskeluni ajan ollut töissä konsultaatioyrityksessä, ja nautin opintojen ja töiden yhdistämisestä. Avoimen yliopiston opiskelija ei saa tutkinto-opiskelijan tukia ja etuja, joten rahoittaakseni kurssimaksut tein osa-aikaisia töitä jatkuvasti myös Avoimen yliopiston rinnalla.”

Hyödyllisempää kuin valmennuskurssi

Suurin osa uusista opiskelijoista otetaan nykyään sisään Kauppakorkeakouluun todistusvalinnan kautta. Silti myös pääsykoe on edelleen tärkeä väylä sisään Kauppakorkeakouluun. Menestyäkseen pääsykokeissa moni osallistuu maksullisille valmennuskursseille. Myös Avoimessa yliopistossa opiskelu maksaa, mutta opinnoista on hyötyä muuhunkin kuin tutkinto-opiskelupaikan saamiseen.

”Kurssien suorittaminen Avoimessa yliopistossa maksaa, mutta hinta on kohtuullinen. Kun suorittaa avoimeen väylään vaaditut yhteensä 60 opintopisteen laajuiset kurssit, saa jo hyvän ymmärryksen kauppatieteistä, sen eri osa-alueista sekä yliopisto-opinnoista yleensä. Jos paikka tutkinto-opiskelijaksi aukeaa avoimen väylän kautta, suoritetut kurssit ovat samalla hyväksiluetut tutkintoon. Tämä säästää tutkinto-opinnoissa aikaa ja vaivaa”, Anni Johansson kertoo.

Taloustiedettä ja bisnesanalytiikkaa

Anni Johanssonin kandidaatintutkinnon pääaine oli taloustiede, mutta maisterintutkinnon pääaineeksi valikoitui tieto- ja palvelujohtamisen laitoksen business analytics.

”Sain kandidaatinopinnoissani erinomaiset taloustieteen pohjatiedot ja olen myös lukenut useamman sivuainekokonaisuuden. Maisteriopinnoissani haluan kehittää kykyäni ratkaista yritysmaailman käytännön ongelmia uudistuvaa teknologiaa hyödyntäen. En vielä osaa sanoa, millaisessa tehtävässä haluaisin valmistuttuani työskennellä, mutta pidän kaiken uuden ja yllättävän kokeilemisesta”, Anni Johansson kertoo.

Onnittelemme lämpimästi tuoretta kauppatieteiden kandidaattia, ja toivotamme menestystä maisteriopintoihin!

Kaikille niille, joille Kauppakorkeakoulun ovet eivät kevään 2019 yhteishaussa auenneet, suosittelemme tutustumista avoimeen väylään, joka tarjoaa myös kevään 2020 yhteishaussa yhden tien kohti tutkinto-opiskelua Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Opinnot Avoimessa yliopistossa voi aloittaa syksyllä 2019, ilmoittauminen syksyn opintoihin alkaa 21.8.

Avoimen yliopiston opintojen perusteella Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun hakevien valintaperusteet, hakukelpoisuusvaatimukset, ja muuta lisätietoa löytyvät Opintopolku.fi -palvelusta: https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.91182069335. Nyt saatavilla olevat tiedot koskevat mennyttä kevään 2019 hakua. Kevään 2020 hakua koskevat tiedot julkaistaan Opintopolussa lokakuussa 2019.

Lisätietoa Aalto-yliopiston sivuilta:

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.