Ökat antal sökande till Aalto-universitetet

De tekniska utbildningarna lockade ca. 11 % fler förstahandssökande. Sammanlagt fanns det nästan 10 000 sökande.
hakijamaara2017_fi_fi_sv_sv.jpg

Sammanlagt 9 984 personer ansökte till Aalto-universitetet i högskolornas gemensamma ansökan som tog slut förra onsdagen. I fjol var den motsvarande siffran 9 606, vilket betyder att antalet sökande gick upp med 3,9 %. Antalet sökande växte mest inom det tekniska utbildningsområdet där antalet förstahandssökande ökade med 11 % jämfört med förra året.

Sammanlagt 5 656 personer ansökte till ansökningsalternativen inom teknik. Till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi sökte 3 861 personer och till det engelskspråkiga International Business -programmet i St Michel 742 personer. Inom det konstnärliga utbildningsområdet var antalet sökande 2 060. Totalt 61,4 % av sökandena hade valt Aalto-universitetet som sitt första ansökningsalternativ.

Inom det tekniska utbildningsområdet steg antalet förstahandssökande mest i ansökningsalternativen för informationsnätverk, datateknik, bioinformationsteknologi och produktionsekonomi, till vilka det sökte över 20 % flera förstahandssökande än i fjol. Av dem som sökte till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi var 2 282 förstahandssökande och jämfört med förra året växte antalet förstahandssökande med 7,8 %. Antalet sökande till det engelskspråkiga International Business -programmet i S:t Michel minskade med ungefär en femtedel från fjolåret. Att antalet sökande sjönk påverkades förmodligen av läsårsavgifterna som nu tas i bruk i engelskspråkiga examensutbildningar. Inom det konstnärliga utbildningsområdet var antalet ansökande nästan oförändrat. Av 2 060 sökande var 1 319 förstahandssökande och 1 487 sökande lämnade in sina förhandsuppgifter inom utsatt tid.

Aalto-universitetet offentliggör resultaten från den nationella gemensamma ansökan 30.6.2017.

Mer information:
Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!