Nyrenoverade Dipoli öppnar på Aalto-universitetets campus

Dipolibyggnad i Otnäs har totalrenoverats och fungerar nu som universitetets fönster utåt, en mötesplats med låg tröskel och en gemensam huvudbyggnad.

I Dipoli finns arbetsutrymmen, ett auditorium och salar, restauranger, utställningslokaler och konst. Byggnadens allmänna utrymmen är även öppna för allmänheten.

Universitetets fönster utåt

Universitetets verksamhet är synlig i byggnadens entréhallar, utställningslokaler och olika evenemang. Aaltos studerande, personal och samarbetspartner har deltagit i skapandet av Dipolis funktionella koncept och vision. I byggnadens offentliga delar kommer konst av universitetets alumner att ställas ut under hösten.

Den unika byggnaden är arkitekterna Raili och Reima Pietiläs första gemensamma projekt. Dipoli färdigställdes år 1966. Till en början ägdes byggnaden av Tekniska högskolans studentkår. Den var länge centrum för teknologernas kulturverksamhet och känd för sina många evenemang. Aalto-universitetet köpte byggnaden år 2014.

Nu heter festsalen Kaleva. Under årens lopp har salen fungerat som scen för olika evenemang.

Unik arkitektur

Dipoli har genomgått en omfattande teknisk och fysisk renovering. Närmare 50 procent av byggnadens energibehov täcks av jordvärme.

”Paret Pietiläs ursprungliga planer och byggnadens unika arkitektur har respekterats i renoveringen. Takfönstren och eldstäderna har restaurerats, trappor som med tiden har byggts in har öppnats upp och ursprungliga betongytor har återställts”, säger Antti Ahlava, vicerektor som ansvarar för utvecklingen av Aalto-universitetets campus.

I Dipoli arbetar universitetets ledning samt en del av personalen, sammanlagt cirka 140 personer. I byggnaden testas nya arbetsmetoder, aktivitetsbaserade flexkontor och digitala arbetsredskap.

Dipoli bidrar med nya möjligheter till samarbete mellan aaltoiterna och universitetets partner. I augusti flyttar Aalto-universitetets samarbetspartner Teknikakademien TAF till Dipoli.

Mångsidiga restauranger

Restaurangkedjan Fazer kommer att öppna en mångsidig restaurangvärld i Dipoli. Som alternativ finns studentrestaurangen Reima, bistro och caféer samt à la carte-restaurangen Metso.

I och med renoveringen har även ordnandet av evenemang i Dipoli förnyats. Huset betjänar i huvudsak universitetets egna evenemang men utrymmena hyrs även ut till utomstående.

Naturstensmurarna av granitblock utgör en väsentlig del av Dipolis arkitektur.

Renoveringens huvud- och arkitekturplanering: ALA Arkkitehdit
Inredningsplanering: Tuuli Sotamaa
Entreprenör: NCC Rakennus

Adress: Otsvängen 24, Otnäs, Esbo

Tilläggsuppgifter:
Vicerektor Antti Ahlava, [email protected], tel. 050 324 1179
Kommunikationschef Anu Salmi-Savilampi, mediekontaktperson, besök och bilder [email protected], tel. 050 464 4585
Uthyrning: [email protected]

Fotona: Aalto-universitetet/Tuomas Uusheimo

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.