Uudistettu Dipoli avautuu Aalto-yliopiston kampuksella

Perinteikäs rakennus peruskorjattiin alkuperäistä arkkitehtuuria kunnioittaen koko yhteisön kohtaamispaikaksi.
Long, white table surrounded by 20 chairs in light and dark green and yellow. Backdrop is white concrete wall with some birch cladding. Photo by Aalto University / Tuomas Uusheimo

Aalto-yliopiston Dipoli-rakennus Otaniemessä on peruskorjattu yliopiston näyteikkunaksi, matalan kynnyksen kohtaamispaikaksi ja yhteiseksi päärakennukseksi. Dipolissa on työskentelytiloja, auditorio ja saleja, ravintoloita, näyttelytiloja ja taidetta. Rakennuksen yleiset tilat ovat avoinna myös suurelle yleisölle.

Yliopiston näyteikkuna

Yliopiston toiminta näkyy rakennuksen auloissa, näyttelytiloissa ja erilaisina tapahtumina. Dipolin toiminnallisen konseptin ja vision luomiseen ovat osallistuneet niin Aallon opiskelijat, henkilöstö kuin kumppanitkin. Rakennuksen julkisiin osiin tulee syksyn aikana esille yliopiston alumnien taidetta.

Uniikki rakennus on arkkitehtien Raili ja Reima Pietilän ensimmäinen yhteinen suunnittelutyö. Dipoli valmistui vuonna 1966. Alkuun rakennuksen omisti Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunta. Se oli pitkään teekkareiden kulttuuritoiminnan keskus ja tunnettu monenlaisista tapahtumistaan. Aalto-yliopisto osti rakennuksen vuonna 2014.

Juhlasali on nyt nimeltään Kaleva. Sali on vuosien varrella toiminut monenlaisten tilaisuuksien näyttämönä.

Ainutlaatuista arkkitehtuuria

Dipoli on käynyt läpi mittavan teknisen ja tilallisen uudistuksen. Rakennuksen energiatarpeesta katetaan maalämmöllä lähes 50 prosenttia.

”Peruskorjauksessa on kunnioitettu Pietilöiden alkuperäisiä suunnitelmia ja rakennuksen ainutlaatuista arkkitehtuuria. Kattoikkunat ja takat on kunnostettu, aikojen saatossa umpeen laitettuja portaikkoja on avattu ja alkuperäisiä betonipintoja palautettu”, sanoo Antti Ahlava, Aalto-yliopiston kampuksen kehittämisestä vastaava vararehtori.

Dipolissa työskentelee yliopiston johto sekä osa henkilöstöstä, yhteensä noin 140 henkeä. Rakennuksessa testataan uusia työn tekemisen tapoja, monitilatoimistoja ja digitaalisia työvälineitä.

Dipoli antaa uudenlaisia mahdollisuuksia yhteistyöhön aaltolaisten ja yliopiston kumppaneiden kesken. Elokuussa Dipoliin muuttaa Aalto-yliopiston kumppani Tekniikan akatemia TAF.

Monipuolisia ravintoloita

Dipoliin on avautumassa monipuolinen ravintolamaailma, jonka ravintoloitsijana toimii Fazer. Vaihtoehtoina ovat opiskelijaravintola Reima, bistro ja kahviloita sekä à la carte -ravintola Metso.

Peruskorjauksen myötä myös tapahtumajärjestäminen Dipolissa on uudistunut. Talo palvelee pääsiassa yliopiston omia tilaisuuksia mutta tiloja vuokrataan myös ulkopuolisille.

Graniittilohkareista tehdyt luonnonkivimuurit ovat oleellinen osa Dipolin arkkitehtuuria.

Peruskorjauksen pää- ja arkkitehtuurisuunnittelu: ALA Arkkitehdit
Sisustussuunnittelu: Tuuli Sotamaa
Urakoitsija: NCC Rakennus

Osoite: Otakaari 24, Otaniemi, Espoo

Lisätietoja:
Vararehtori Antti Ahlava, [email protected], puh. 050 324 1179
Viestintäpäällikkö Anu Salmi-Savilampi, median yhteyshenkilö, vierailut ja kuvat, [email protected], puh. 050 464 4585
Tilamyynti: [email protected]

Valokuvat: Aalto-yliopisto/Tuomas Uusheimo

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: