Nordic Five Tech etablerar nytt nätverk för artificiell intelligens

Det nordiska universitetsnätverket strävar efter att göra Norden till ett globalt nav för forskning, utbildning och innovation inom artificiell intelligens.
Nordic AI Network
Det nordiska AI-nätverket kommer påbörja sina aktiviteter redan i år. Foto: Maria Knutson Wedel/Chalmers tekniska universitet

Alliansen Nordic Five Tech, bestående av ledande tekniska universitet i Danmark, Finland, Norge och Sverige, tillkännagav idag bildandet av Nordic Artificial Intelligence Network. Det globala intresset är stort för möjligheterna som öppnar sig med artificiell intelligens (AI). Nätverket kommer att samla ledande expertis inom fältet som en milstolpe i att göra Norden till ett globalt centrum för forskning, utbildning och innovation inom AI.

Det nordiska AI-nätverket påbörjar sina aktiviteter redan under 2019 med några utvalda evenemang. Inom nätverket kommer utbildningsresurser att delas, forskningssamarbeten inledas och modeller för företag och god praxis studeras och delas under följande år. Aktiviteterna kommer i allmänhet att öppna upp för spridandet av nordisk spetskompetens inom AI, samt för att få konkurrenskraftig finansiering på både nationell och europeisk nivå.

“AI kommer att förändra världen och Norden måste vara en del av detta kolossala skifte. Att det nordiska AI-nätverket samlar expertis från våra länder under ett paraply är ett avgörande steg i att göra Norden till ett globalt nav för artificiell intelligens. Vi är mycket glada att kunna lansera nätverket och bygga upp aktiviteter under de följande månaderna”, säger Ilkka Niemelä, Aalto-universitetets rektor.

“Alliansen Nordic Five Tech har väldigt starka AI-forskningsgrupper. Våra unika positioner inom AI bör komma samhället till nytta, dels för att det är en del av vårt uppdrag som tekniska universitet och dels för att vi delar en kultur av samarbeten med både företagsvärlden och statliga institutioner. Tillsammans är vår allians starkare än de enskilda universiteten och vi kan dela med oss av god praxis inom forskning och utbildning, vilket gynnar alla i Norden”, säger Anders O. Barjklev, rektor vid Danmarks tekniska universitet.

Tillsammans bildar Aalto-universitetet, Chalmers tekniska universitet, Danmarks tekniska universitet (DTU), Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) nätverket Nordic Five Tech. Respektive universitet har forskningsinstitut och center dedikerade till AI, såsom Finnish Center for Artificial Intelligenc (FCAI).

Beslutet att bilda det nordiska AI-nätverket togs under ett möte med rektorerna i Nordic Five Tech den 26 april 2019.

Mer information:
Ville Kyrki
Associate Professor, Intelligent machines
tel:+358504082035

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.