Uusi yhteistyöverkosto rakentaa Pohjoismaista globaalia tekoälyosaamisen keskusta

Verkoston perustavat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan johtavat tekniikan yliopistot.
Nordic AI Network
Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Kuva: Maria Knutson Wedel/Chalmers University of Technology

Nordic Five Tech -yliopistoverkosto vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä tekoälyn tutkimuksessa, koulutuksessa ja innovaatioissa uudella yhteistyöverkostolla. Nordic Artificial Intelligence Networkin tarkoituksena on tuoda yhteen jo olemassa olevaa osaamista ja houkutella uusia osaajia.

”Tekoäly muuttaa maailmaa, ja Pohjoismaiden on oltava eturintamassa tässä muutoksessa. Nordic Artificial Intelligence Network kokoaa osaajat yhteen ja auttaa näin tekemään Pohjoismaista globaalin tekoälyosaamisen keskuksen”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Lähivuosina se vahvistaa tutkimusyhteistyötä, edistää koulutusresurssien jakamista sekä tutkii ja jakaa parhaita teollisuusyhteistyön malleja. Tavoitteena on myös viestiä pohjoismaisten tekoälyosaamisen tasosta ja lisätä kilpailtua rahoitusta sekä kansallisista että eurooppalaisista lähteistä.

Nordic Five Techiin kuuluu viisi johtavaa pohjoismaista tekniikan yliopistoa: Aalto-yliopisto, Ruotsista Chalmersin teknillinen korkeakoulu ja Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (KTH), Tanskan teknillinen korkeakoulu (DTU) sekä Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto (NTNU). Kaikilla viidellä ylipistolla on omia tekoälyyn keskittyviä tutkimusinstituutteja ja -keskuksia. Päätös Nordic Artificial Intelligence Networkin perustamisesta tehtiin rehtorien tapaamisessa 26. huhtikuuta.

Lisätiedot:
Ville Kyrki
Professori, Älykkäät koneet
050 408 2035

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.