Uusi yhteistyöverkosto rakentaa Pohjoismaista globaalia tekoälyosaamisen keskusta

Verkoston perustavat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan johtavat tekniikan yliopistot.
Nordic AI Network
Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Kuva: Maria Knutson Wedel/Chalmers University of Technology

Nordic Five Tech -yliopistoverkosto vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä tekoälyn tutkimuksessa, koulutuksessa ja innovaatioissa uudella yhteistyöverkostolla. Nordic Artificial Intelligence Networkin tarkoituksena on tuoda yhteen jo olemassa olevaa osaamista ja houkutella uusia osaajia.

”Tekoäly muuttaa maailmaa, ja Pohjoismaiden on oltava eturintamassa tässä muutoksessa. Nordic Artificial Intelligence Network kokoaa osaajat yhteen ja auttaa näin tekemään Pohjoismaista globaalin tekoälyosaamisen keskuksen”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Lähivuosina se vahvistaa tutkimusyhteistyötä, edistää koulutusresurssien jakamista sekä tutkii ja jakaa parhaita teollisuusyhteistyön malleja. Tavoitteena on myös viestiä pohjoismaisten tekoälyosaamisen tasosta ja lisätä kilpailtua rahoitusta sekä kansallisista että eurooppalaisista lähteistä.

Nordic Five Techiin kuuluu viisi johtavaa pohjoismaista tekniikan yliopistoa: Aalto-yliopisto, Ruotsista Chalmersin teknillinen korkeakoulu ja Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (KTH), Tanskan teknillinen korkeakoulu (DTU) sekä Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto (NTNU). Kaikilla viidellä ylipistolla on omia tekoälyyn keskittyviä tutkimusinstituutteja ja -keskuksia. Päätös Nordic Artificial Intelligence Networkin perustamisesta tehtiin rehtorien tapaamisessa 26. huhtikuuta.

Lisätiedot:
Ville Kyrki
Professori, Älykkäät koneet
050 408 2035

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.