Nobelpriset i ekonomi till professor Bengt Holmström

Bengt Holmström är styrelseledamot vid Aalto-universitetet och får Nobelpriset tillsammans med professor Oliver Hart.
Foto: Aalto-universitetet / Janne Lehtinen

Årets Nobelpris i ekonomi utdelas till Styrelseledamot vid Aalto-universitetet, professor Bengt Holmström och professor Oliver Hart för deras bidrag till kontraktsteorin. Holmström och Hart har skapat värdefulla teoretiska verktyg för förståelsen av kontrakt och institutioner.

Professor Bengt Holmström har varit styrelsedamot vid Aalto-universitetet sedan det grundades.

“Aalto-gemenskapen gratulerar Bengt Holmström till en förtjänstfull prestation. Priset är ett bevis på att han har utfört ett unikt arbete. Vi är lyckligt lottade därför att vårt universitet har haft tillgång till hans sakkunskap”, säger Aalto-universitetets styrelseordförande Anne Brunila.

"Bengt Holmström har redan länge hört till de främsta inom ekonomisk vetenskap. Han är också en lysande samhällsdebattör och har exempelvis tagit ställning till den finländska vetenskaps- och utbildningspolitiken. Det har varit fint att få bygga upp Aalto-universitetet tillsammans med honom", säger Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri glatt.

Filosofie doktor Bengt Holmström (f. 1949) är professor i ekonomi vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA. Han har tidigare varit professor vid Yale University. Holmström innehar ett flertal förtroendeuppdrag vid olika vetenskapsakademier och forskningsinstitut och inom näringslivet.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Kuvituskuva: SCIn kristallikukat
Pris och utmärkelser Publicerat:

URA-stiftelsen beviljade studiestipendium till 19 tävlingsidrottande studerande från Aalto

Stipendiet uppgår till 1 500 eller 3 000 euro för hela läsåret.
2023 Honorary Doctors
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Teknologie hedersdoktorer 2023

Aalto-universitetets tekniska högskolor utnämnde sju betydande aktörer inom vetenskap och teknik till hedersdoktorer.
TFiF-kandityön palkinnon voittaneet opiskelijat.
Pris och utmärkelser, Studier Publicerat:

Tre Aaltostuderande premierades för bästa svenskspråkiga kandidatavhandlingar i teknik

Linda Autio, Isak Jungerstam och Fanny Hakala fick TFiF:s pris.