Taloustieteen Nobel professori Bengt Holmströmille

Aalto-yliopiston hallituksen jäsen Bengt Holmström palkittiin Nobelilla yhdessä professori Oliver Hartin kanssa.
Kuva: Aalto-yliopisto / Janne Lehtinen

Tämän vuoden Nobelin taloustieteen palkinto myönnettiin professori Bengt Holmströmille ja professori Oliver Hartille. Palkinto myönnettiin heidän työstään sopimusteorian tutkimuksessa. Holmström ja Hart ovat luoneet arvokkaita teoreettisia työkaluja sopimusten ja instituutioiden ymmärtämiseksi.

Holmström on toiminut Aalto-korkeakoulusäätiön hallituksessa aina sen perustamisesta lähtien.

”Aalto-yhteisö onnittelee Bengt Holmströmiä hienosta saavutuksesta. Palkinto osoittaa, miten ainutlaatuista työtä hän on tehnyt. Olemme onnekkaita, että olemme saaneet hänen asiantuntemuksensa koko yliopiston käyttöön”, sanoo Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Anne Brunila.

"Bengt Holmström on kuulunut maailman taloustieteilijöiden parhaimmistoon jo pitkään. Hän on myös loistava yhteiskunnallinen keskustelija, joka on ottanut kantaa muun muassa suomalaiseen tiede- ja koulutuspolitiikkaan. On ollut hienoa rakentaa Aalto-yliopistoa yhdessä hänen kanssaan, iloitsee Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Ph.D Bengt Holmström (s. 1949) on taloustieteen professori yhdysvaltalaisessa Massachusetts Institute of Technologyssa (MIT). Aiemmin hän on ollut professorina Yalen yliopistossa. Holmströmillä on useita tiedeakatemioiden, tutkimuslaitosten ja elinkeinoelämän luottamustehtäviä. Hän on Aalto-yliopiston lisäksi EVAn ja ETLAn hallituksen jäsen.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.