Mer återvinning och handel värd miljarder till batterisektorn

Det huvudsakliga målet med BATCircle-konsortiet är att generera ökat värde för sektorer som tillverkar batterimetaller och kemikalier och för deras cirkulära ekonomi.
Akkujätettä ja kemikaaleja. Kuva: Glen Forde
NiMH-batteriavfall och kemikalier som används för att ta vara på sällsynta jordartsmetaller. Bild: Glen Forde, Aalto-universitetet

Business Finland har beviljat BATCirlcle-konsortiet (the Finland based circular ecosystem of battery metals consortium) approximativt 10 miljoner euro i understöd. Under ledning av Aalto-universitetet siktar BATCirlcle-konsortiet på att förbättra tillverkningsprocesserna hos gruvindustrin, metallindustrin och batterikemikalier, och att öka återvinningen av litiumjonbatterier. Målet är att stärka samarbetet mellan företag och forskningsgrupper, och att hitta nya affärsmöjligheter.

Enligt EU är det möjligt att batterimarknadens värde kommer att stiga till 250 miljarder euro till och med 2025. Målet med BATCircle-konsortiet är att skapa en marknad värd åtminstone fem miljarder euro i Finland. Särdeles mycket outnyttjad potential kan hittas i återvinningen av batterier.

Litiumjonbatterier används i synnerhet i hemelektronik och användningen ökar kraftigt i samband med att antalet elektriska bilar stiger. För tillfället återvinns endast cirka fem procent av batterierna medan målet borde ligga på 95 procent.

Enligt biträdande professor vid Aalto-universitetet och direktör för BATCirlcle-konsortiet Mari Lundström är det viktigt att inom en nära framtid hitta lösningar på problem som rör återvinning av batterier.

“I Finland har vi ansenlig expertis och forskningsverksamhet inom ämnet, och när BATCirlcle för samman dessa har vi riktigt bra möjligheter att hitta lösningar”, säger Lundström.

I det här projektet investerar Aalto i synnerhet inom forskningen om batteriåtervinning. Aalto-universitetets forskare har mycket erfarenhet och kompetens i de mekaniska, pyrometallurgiska och hydrometallurgiska processerna som rör batterimetaller. Pyrometallurgi syftar på smältningsprocesser i hög temperatur, medan hydrometallurgi syftar på att lösa upp metaller i till exempel syror för att ta vara på restmetallerna. Dessutom fokuserar forskarna på strukturerna hos litiumjonbatterimetaller och på utvärdering av elektrokemisk prestanda.

“Ett multidisciplinärt angreppssätt är Aalto-universitetets styrka: förutom teknisk forskning kan vi samtidigt fokusera på batterisektorns ekosystem, som studeras av professor Risto Rajalas forskningsgrupp”, säger Lundström.

Batteriindustrins tyngdpunkt från Asien till Europa.

Både Europeiska unionen och Finlands regering har vaknat upp till batterimetallerna och deras värdekedjors strategiska betydelse och enorma affärsmässiga potential. För tillfället är det dock bolag från Asien som är i täten av batteriindustrin. Därför löper Europa risken att förlora nya möjligheter för affärsverksamhet och samtidigt bli allt mer beroende av att importera såväl råvaror som färdiga produkter.

BATCirlcle är en del av EU:s  strategiska plan för energiteknik (SET-planen), där Finland under ledning av Aalto-universitetet och Outotec koordinerar forskningen om återvinning inom batterisektorn. I det nationella BATCirlce-konsortiet medverkar allt som allt 22 företag, fyra universitet, två forskningsanstalter samt två städer. Projektet är tvåårigt och dess helhetsbudget är över 20 miljoner euro. Projektet är direkt sammankopplat med Business Finlands Batteries from Finland-helhet.

BATCirlce-konsortiet består av:

Suhanko Arctic Platinum Oy
Teraloop Oy
Tracegrow Oy
Vulcan Hautalampi Oy (FinnCobalt)
Harjavalta stad
Björneborg stad

Mer information:

Biträdande professor Mari Lundström
040 487 3434

Tekn. Dr. Pertti Kauranen
050 461 9088

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.