Maria Korkeila belönades med specialpris på Hyères Fashion Festival

Korkeila fick Schiaparelli-specialprisetet som uppgår till 10 000 euro och berättigar till att arbeta på Schiaparellis studio.

– Jag är oerhört lycklig och överraskad över priset. Domarna sporrade mig till att gå min egen väg, att lyssna till mig själv, säger Maria Korkeila.

– Jag är så stolt över alla våra studerande. Tävlingen har väldigt hög standard och studerandena arbetar hårt för kollektionerna. Den finländska modekonsten har etablerat sig på en hög internationell nivå, säger Pirjo Hirvonen, professor i mode.

Tävlingens huvudpris, Grand Prix-priset, gick i år till Vanessa Schindler från Schweiz.

Maria Korkeila studerar mode på Aalto-universitetet och valdes med bland de tio finalisterna i februari med sin herrklädeskollektion. Till finalen i accessoartävlingen  kom modedesigner Eeva Rönkä, som avlade konstmagisterexamen vid Aalto-universitet år 2012 och studerande Sofia Okkonen kvalificerade sig till final i serien för fotografi.

Under de senaste åren har modestuderande vid Högskolan för konst, design och arkitektur fått ett stort erkännande för sitt arbete. De har bland annat vunnit Hyères-tävlingen åren 2012 och 2013. Våren 2016 vann Hanne Jurmu och Anton Vartiainen det andra huvudpriset, Chloé-priset. De fick också domarnas hedersomnämnande.

Hyères Festival erbjöd denna gång tidigare finalister en möjlighet att synas under evenemanget. Rolf Ekroths och Elina Ääreläs kollektioner valdes med bland de tio kollektioner som visades på en utställning. Under festivalen lanserades också en kollektion som Rolf Ekroth har designat för det franska varuhusföretaget Galeries Lafayette. Kollektionen baserar sig på den kollektion som för ett år sedan var med i Hyères Festival-finalen.

Tävlingen Festival International de Mode & de Photographie Hyères ordnas årligen och är en av de mest ansedda designtävlingarna i världen. Domarna är erkända internationella påverkare med ett stort inflytande på branschen. Evenemanget har ordnats sedan början av 1980-talet på Franska Rivieran i Hyères i Villa Noailles.

Ytterligare information:

Professor Pirjo Hirvonen
tfn 050 363 6011

Bilder från Maria Korkeilas kollektion. Fotograf Guillaume Roujas

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande