Nyheter

Konst och artificiell intelligens blandas

Konstnärer har länge varit ivriga att experimentera, använda och felaktigt använda nya tekniker – men är AI slutet för konst skapad av människor?
Smart Art - Mixing art and AI

Artificiell intelligens (AI) verkar finnas överallt nuförtiden. Aktuella nyheter berättar om AI som varnar simmare om hajar, läser folks tankar och till och med spårar studerandes känslor och koncentrationsnivåer. AI möjliggör skapandet av “deepfakes”, filmer av riktiga människor som ser ut att göra saker de aldrig gjort; de kan visa och förstärka det orättvisa, rasistiska, chauvinistiska och andra fördomar inbyggda i vår kultur och samhälle. På samma gång möjliggör AI upptäckter som människor helt enkelt inte har beräkningskraften att genomföra själva. 

Tomi Dufva – lektor vid Aalto-universitetet och specialiserad på framväxande praktiker inom konstutbildning – har tänkt mycket på vad AI betyder för världen. Maskininlärning lovar mycket, ändå kvarstår frågor kring hur det kommer påverka vår förståelse för konst och kultur. I rollen som konstnär så gillar Dufva att tänka på skärningspunkterna mellan konst, teknik och vetenskap. Detta är vad han har att säga om hur dessa två skilda världar kan, och borde, smälta samman.

Hur har AI påverkat konstvärlden?

Tidigare i höstas rapporterade mediesidor om att det första “AI-genererade” konstverket såldes på Christies auktionshus för maffiga 425 000 €. Konstverket, som är ett porträtt av Edmond de Bellamy i 1600-talsstil, skapades faktiskt av den parisiska konstgruppen Obvious, och deras användning av maskininlärningsalgoritmer. Nyheten eldade på den omfattande diskussionen om konstens framtid. Vissa drog till och med slutsatsen att vi inte behöver konstnärer längre. 

Men innebär AI slutet för konst skapad av människor? Eller kan AI bidra till konsten med en helt ny dimension? Konstnärer är alltid ivriga att experimentera, använda och felaktigt använda nya tekniker. Detsamma gäller med AI.

Hur kan vi använda AI när vi gör konst?

AI kan vara ett material och ett verktyg för konstnärligt arbete. Förutom att skapa porträttmålningar kan AI producera en mängd bilder. Många av dessa bilder ser inte alls ut som porträtt, men istället som konstiga, dunkla och förvrängda mänskliga former med en massa händer eller munnar. Precis som vi kan använda penslar och färg för att skapa målningar så kan vi använda AI som ett verktyg för att uttrycka, skildra, kommunicera något som vi håller kärt.  

Kan AI skapa konst på egen hand?

Ja och nej; AI kan skapa egna originalbilder, men de är ännu inte konst. Trots att konstnärer har skapat autonoma konstskapande maskiner – som Harold Cohens Aaron, en målande maskin som Cohen började utveckla i slutet av 1960-talet – så är det få som faktiskt anses vara konstnärer. De är mer som en förlängning av konstnären själv. Cohen, som gick bort 2016, har skämtsamt anmärkt att han kan ha varit den första konstnären som har utställningar med nya verk även efter sin död. Så det verkar som att konstnärer inte, åtminstone än, tror att AI självständigt skulle kunna skapa konst. 

Kan AI fungera som en inspiration eller guide i den postdigitala eran?

Vissa konstnärer försöker faktiskt skapa sin egen AI-musa. Det skulle kunna innebära en konstnärlig praktik där AI lär sig en konstnärs stil eller tankar och visar dem en väg framåt. Eller så kan konstnären skapa en maskin som härmar deras egen stil och göra konst ihop med AI:n. Men inte alla konstnärer som arbetar med AI kommer faktiskt att använda AI. En konstnär kan skapa maskiner som verkar smarta men är baserade på enkel programmering. Maskiner kan också misslyckas helt och på så vis skapa en humor och en kommentar om samtiden, som vi har sett i Simone Giertz “shitty robots”. 

Så kan konstvärlden vinna något från AI? Hur kan AI ha nytta av konsten?

Konsten kan synliggöra saker. Den kan visa hur våra liv med AI ser ut och föra fram sådant som annars skulle varit osynligt. Jag tror att konst har en avgörande roll i att tänka på och diskutera våra möjliga framtidsscenarion ihop med AI.
 

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Läs fler nyheter

Kuvassa vasemmalla näkyy Tatu Puttonen ja oikealla Vesa Puttonen.
Vetenskap & konst Publicerat:

Hållbart investerande är inte nog i kampen mot klimatförändringen

Professor Vesa Puttonen och kandidat i naturvetenskaper Tatu Puttonen konstaterar i sin nya bok om hållbart investerande att politikerna inte kan lägga ut sitt ansvar för bekämpningen av klimatförändringen på kapitalförvaltare och investerare. Boken har publicerats i Aalto-universitetets publikationsserie.
Two ceramic pots in shot, one in the back and the second seen partially at the very front
Vetenskap & konst Publicerat:

Konst från Venediglagunen till Otnäs

Konstverken som finns i byggnaden för Högskolan för kemiteknik har att göra med ekologiska konsekvenser av mänsklig verksamhet.
Learning Centre graphics
Vetenskap & konst Publicerat:

Aalto-e-postadress i bruk i Aalto-Primo

Aalto-universitetets studerande och personal skall i fortsättningen endast använda sin Aalto-e-postadress i Aalto-Primo.
Sapce Lab, image: Mikko Raskinen/Aalto University
Vetenskap & konst, Studier Publicerat:

Stipendier för studier, forskning, projekt främjande kvinnors tekniska studier utlyses och för en studieresa till Förenta staterna

Studerandeservice vid Högskolan för elektroteknik utlyser stipendier ur den sammanlagda studiefonden, Kansallis-Osake-Pankki fonden, Marja-Terttu Tanttinens fond, Strömbergs fond, Julius Tallbergs fond och Ernst Wirtzens fond.