Kandidatnomineringen till Millenniumpriset börjar idag

Aalto-universitetet är Teknikakademiens strategisk partner.

Teknikakademien TAF öppnar idag nomineringen till Millenniumpriset för teknologi 2016. Kandidater kan nomineras av universitet, forskningsinstitut och andra akademiska aktörer samt företag i hela världen. Priset är öppet för samtliga teknologiska områden och för medborgare i alla länder, och till kandidat kan nomineras antingen en enskild forskare eller en forskargrupp. Nomineringen pågår till och med 31.7.2015. Vinnaren offentliggörs i april 2016.

Aalto-universitetet är Teknikakademiens strategisk partner och gör bl.a. framställningar till nya medlemmar i den internationella prisjuryn.

Millenniumpriset för teknologi delas ut vartannat år och är ett av de största vetenskaps- och teknologiprisen i världen. Priset delades ut första gången 2004. Det ges för en teknologisk innovation som hjälper oss att möta mänsklighetens stora utmaningar och stöder hållbar tillväxt. Den belönade innovationen ska ha ådagalagda praktiska tillämpningar och den bör generera ny forskning.

De tidigare vinnarna har varit ledande forskare inom sina respektive områden och de har typiskt varit i en aktiv fas av sin karriär.

– Millenniumpriset som nu delas ut för sjunde gången har visat sig vara en pionjär bland vetenskapspris: det har systematiskt beviljats för innovationer med en stark vetenskaplig grund, praktiska tillämpningar och lovande potential till vidareutveckling. Priset har gjort sådana innovationer synliga både internationellt och inom vetenskapssamhället. Därigenom har det varit ett stöd då man försöker ta fram nya lösningar för att möta mänsklighetens stora utmaningar, konstaterar Teknikakademiens vd, tekn.dr Juha Ylä-Jääski.

– Millenniumpriset för teknologi har mycket liknande mål som Aalto-universitetet. Vi ställer gärna vår bästa expertis till förfogande i bedömningen av de kandiderande innovationernas vetenskapliga betydelse, konstaterar Aalto-universitetets rektor, professor Tuula Teeri.

Grundlig bedömningsprocess

Nomineringarna till Millenniumpriset vaskas fram och bedöms av en internationell prisjury bestående av renommerade forskare från olika vetenskapsgrenar och geografiska regioner. Ett centralt kriterium i bedömningen är att innovationen redan ska ha visat att den gynnar en stor del av mänskligheten och främjar hållbar tillväxt.

Juryn har åtta medlemmar och dess ordförande är alltid en finländare. Minst två medlemmar byts ut vid varje prisomgång. Mandatperioden för jurymedlemmarna är högst fyra prisomgångar, dvs. högst åtta år. Aalto-universitetets professor, akademiker Riitta Hari är medlem i juryn.

Mer information:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.