Millennium-palkinnon voittajaehdokkaiden haku alkaa

Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen kumppani.

Tekniikan Akatemia TAF avaa tänään vuoden 2016 Millennium-teknologiapalkinnon nimeämiskauden. Ehdokkaita palkinnon saajiksi voivat esittää yliopistot, tutkimuslaitokset ja muut akateemiset toimijat sekä yritykset maailmalaajuisesti. Palkinto on avoin kaikille teknologian aloille ja kaikkien maiden kansalaisille ja palkinnon saajaksi voi esittää joko yksittäistä tutkijaa tai tutkijaryhmää. Nimeämisiä voi esittää 31.7.2015 asti. Palkinnon voittaja julkistetaan huhtikuussa 2016.

Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen kumppani ja mm. tekee ehdotukset uusista jäsenistä palkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan.

Joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron Millennium-teknologiapalkinto on yksi maailman suurimmista tiede- ja teknologiapalkinnoista. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran 2004. Se annetaan teknologiainnovaatiolle, joka auttaa ratkaisemaan ihmiskunnan suuria haasteita ja tukee kestävää kasvua. Palkittavalla innovaatiolla on oltava näyttöä käytännön sovelluksista ja sen tulee saada aikaan uutta tutkimusta.

Palkinnon voittajat ovat alojensa johtavia tutkijoita, jotka ovat tyypillisesti uransa aktiivivaiheessa.

– Nyt seitsemättä kertaa jaettava Millennium-teknologiapalkinto on osoittautunut tiedepalkintojen tienraivaajaksi: palkinto on järjestelmällisesti myönnetty innovaatioille, joilla on vahva tieteellinen pohja, käytännön sovelluksia ja lupaavat jatkokehitysmahdollisuudet. Palkinto on tuonut kansainvälistä näkyvyyttä ja tiedeyhteisön huomiota tällaisille innovaatioille ja on siten tukenut uusien ratkaisujen kehittämistä ihmiskunnan suuriin haasteisiin, sanoo Tekniikan Akatemian toimitusjohtaja, TkT Juha Ylä-Jääski.

– Millennium-teknologiapalkinnolla on hyvin samansuuntaiset tavoitteet kuin Aalto-yliopistolla. Annamme mielellämme parhaan asiantuntemuksemme palkittavan innovaation tieteellisen merkityksen arviointiin, toteaa Aalto-yliopiston rehtori, professori Tuula Teeri.

Perusteellinen arviointiprosessi

Millennium-teknologiapalkinnon nimeämiset seuloo ja arvioi johtavista tutkijoista muodostettu kansainvälinen palkintolautakunta, jonka jäsenet edustavat eri tieteenaloja ja maantieteellisiä alueita. Nimeämisiä arvioitaessa keskeisenä kriteerinä on, että innovaatio on jo osoittanut hyödyttävänsä suurta osaa ihmiskunnasta ja edistää kestävää kasvua.

Palkintolautakunnassa on kahdeksan jäsentä ja sen puheenjohtaja on aina suomalainen. Vähintään kaksi jäsentä vaihtuu aina palkintokierroksittain. Yhden jäsenen toimikausi kestää enintään neljä palkintokierrosta eli kahdeksan vuotta. Aalto-yliopistosta jäsenenä on akateemikko Riitta Hari.

LIsätietoja:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: