Nyheter

Jouko Lampinen ny dekanus för Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper

Lampinen inleder sin femårsperiod den 1 juni 2016.

Professor, TeknD Jouko Lampinen, 53, har blivit vald till dekanus för Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper. Han utsågs också till medlem av universitetets ledningsgrupp.

Lampinen har flera års erfarenhet av uppgifter som prefekt för institutionen för medicinsk teknik och beräkningsvetenskap vid Aalto-universitetet. Sedan år 2015 har han arbetat som prefekt för institutionen för datateknik. Ytterligare har Lampinen under åren 2014–2015 arbetat som prodekanus för Högskolan för teknikvetenskaper.

Sedan år 1996 har Lampinen arbetat som professor i beräkningsteknik vid Aalto-universitetet och den tidigare Tekniska högskolan. Hans forskning är särskilt inriktad på statistisk modellering av komplexa företeelser, mönsteridentifiering och dataanalyser.

– Högskolan för teknikvetenskaper är i Finland en unik koncentration av internationell toppforskning och inflytande som bidrar till att driva framåt vår teknologiska utveckling. Jag är mycket stolt över att få arbeta här, är väldigt positiv inför uppgiften och ser framtiden an med tillförsikt,säger Lampinen.

– Jouko Lampinen har skaffat sig bred ledarskapskompetens i den akademiska världen. Han har gjort ett utmärkt arbete när tre institutioner vid Högskolan för teknikvetenskaper slogs samman till en stor institution för datateknik. Jag är glad att Jouko fortsätter att utveckla universitetet med oss även i fortsättningen, säger rektorn för Aalto-universitetet Tuula Teeri.

Till dekanus uppgifter vid Aalto-universitetet hör att leda högskolans verksamhet enligt universitetets riktlinjer och att som ledningsgruppsmedlem medverka i universitetets långsiktiga utvecklingsarbete. Dekanus svarar för högskolans övergripande utveckling och internationella konkurrenskraft, fördelningen av resurser i högskolan enligt universitetets handlingsplan och budget samt för rekryteringen av forsknings- och undervisningspersonal i enlighet med riktlinjerna för Aalto-universitetets karriärsystem. Dekanus rapporterar till universitetets provost.

Högskolans nuvarande dekanus, professor Risto Nieminen, avgår med pension den 1 juni 2016.

Mer information:
rektor Tuula Teeri
tfn 050 452 4690 (assistent Hely Kilpeläinen)

Professor Jouko Lampinen
tfn 050 560 4827

Bild: Aalto-universitetet/Aino Huovio

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.
Tulevat dekaanit Kari Tammi ja Jussi Ryynänen.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Kari Tammi och Jussi Ryynänen har utsetts till dekaner

Professor Kari Tammi börjar den 1 juli vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper och professor Jussi Ryynänen börjar den 1 augusti vid Högskolan för elektroteknik.