Nyheter

Jorden runt på sju månader – studenten Anton Eklund förbereder sig för en krävande kappsegling

Eklund som studerar elektroteknik och automation vid Aalto har fått tillämpa det han lärt sig under studierna i praktiken då teamet har satt sin segelbåt i skick.
Sailing team at the sea, picture: Tapio Lehtinen Sailing
Utöver att iståndsätta båten och att slipa seglingskunnandet har teamet förberett sig på utmaningar som gäller orken och sociala situationer. Bild: Tapio Lehtinen Sailing.

Anton Eklund vill bli klar med sina kurser till sommaren och sedan återstår bara diplomarbetet. Det får ändå vänta, för i augusti ger han sig av på en sju månaders seglats på världshaven.

Eklund ingår i Tapio Lehtinens Sailing-team, som deltar i tävlingen Ocean Globe Race. Veteranseglaren Tapio Lehtinens besättning på tolv man består huvudsakligen av lovande unga finländska seglare. Ytterligare en Aaltostuderande ingår utöver Eklund, Lassi Liimatainen som studerar byggnadsteknik. Dessutom tävlar Aaro Immonen som studerar maskinteknik i ett annat finländskt lag, Spirit of Helsinki, med Jussi Paavonseppä som skeppare.

Eklund som fötts i en kappseglarfamilj går i sina föräldrars fotspår och har ägnat sig åt segling sedan barnsben. Då Lehtinen gick ut med att han sökte seglare för sitt projekt tvekade Eklund inte att anmäla sitt intresse. Han hade redan ett tag drömt om en längre seglats på världshaven.

”Under långa seglatser lär man sig att uppskatta små saker som är självklara i vardagen”, säger han.

Student Anton Eklund.
Anton Eklund.

Ingen teknisk utrustning jubileumsåret till ära

Teamet Tapio Lehtinen Sailing deltar i Ocean Globe Race, som arrangeras med anledning av Whitbread Round the World-tävlingens femtioårsjubileum. Tävlingen ska påminna om den som ägde rum år 1973, och därför seglar deltagarna med äldre båtar och tillåts inte använda till exempel gps-teknologi. Av säkerhetsskäl finns gps:en ändå ombord. Den krävande kappseglingen räcker ungefär sju månader.

”Lite vila utlovas med sex till sju veckors mellanrum då vi tar i land i Kapstaden, Auckland och Punta del Este”, berättar Eklund.

Teamet har förberett sig för tävlingen på olika sätt, och flitigt arbetat med att sätta båten Galiana i skick. Eklund har fått tillämpa sin utbildning i praktiken, för han har särskilt ansvar för elektroniken. Tävlingsbåten är byggd år 1970 och största delen av elen och elektroniken är den ursprungliga.

”Fukt och el går inte bra ihop, så utrustningen var i rätt dåligt skick. Till exempel har alla ledningar, fartygsljusen, innebelysningen, vindsensorerna och radioapparaturen förnyats. Jag har hjälpt vår elektriker i installationsarbetet för att lära känna båten och veta vad som ska göras i eventuella problemsituationer”, säger Eklund.

Utöver reparationsarbetena har Galiana också fått ny utrustning så att teamet ska klara sig så bra som möjligt till havs. Det handlar till exempel om en hydro- och vindgenerator för elproduktion, ett par värmeanordningar och en apparat som gör havsvatten drickbart.

Flexibla universitetsstudier har möjliggjort fritidshobbyn

Utöver att iståndsätta båten och att slipa seglingskunnandet har teamet förberett sig på utmaningar som gäller orken och sociala situationer. Eklund säger att veckorna till havs sannolikt innebär trötthet, längtan efter nära och kära samt socialt knepiga lägen.

”Vi har tränat mycket på samarbete och vi är väl sammansvetsade”, säger Eklund.

Enligt Eklund har förberedelserna krävt överraskande mycket tid. Utöver fixandet med båten har teamet deltagit i säkerhetsövningar och första hjälpen-utbildning. De har också ordnat företagsseglatser för sponsorerna och presskonferenser.

”Arbetsmängden varierar från vecka till vecka, och därför är det härligt att studierna vid Aalto är så fria och på studentens eget ansvar. Jag kan delta i verksamhet som rör projektet då sådan ordnas, och annars sköter jag studierna. Studierna och tävlingsförberedelserna har varit en ganska fungerande helhet, även om jag inte riktigt uppnår den heltidsstudietakt som Aalto önskar.”

Efter en arbetsdryg vardag kommer sju månader till havs att vara en stor livsomställning, och Eklund har inte just några planer för tiden efter tävlingen.

”Jag väntar på att komma tillbaka och börja från tomt bord”, berättar Eklund.

Vill du hålla dig uppdaterad om Tapio Lehtinen Sailing-teamets förberedelser och seglats? Följ dem på Facebook och LinkedIn.

Student guide illustration, supporting your studies

Kombinera tävlingsidrott och studier vid Aalto

Aalto-universitetet har förbundit sig att stödja möjligheten att kombinera idrott och studier för studerande som hör till huvudstadsregionens idrottsakademi Urhea och att beakta de utmaningar och specialbehov som en idrottskarriär för med sig.

Stöd för studierna
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.