Intentionsavtal om tekniskt samarbetsuniversitet

Samarbetsuniversitetet stöder den positiva strukturomvandlingen i Sydvästra Finland genom universitetsutbildning och innovationsverksamhet.

Alla Finlands sju universitet med teknisk utbildning, Teknologiateollisuus ry och Teknikens Akademiker rf har undertecknat ett intentionsavtal om grundandet av ett samarbetsuniversitet som går under arbetsnamnet FITech – Finnish Institute of Technology. FITech strävar efter att förbättra Finlands innovationsförmåga genom att starta och genomföra teknisk utbildnings-, forsknings- och innovationsverksamhet som samarbete mellan universiteten och näringslivet.

FITechs organisation kommer att vara enkel och smidig. Själva verksamheten kommer att fungera inom FITechs innovationsgemenskaper, varav den första kommer att på kort tid  stöda den positiva strukturomvandlingen i Sydvästra Finland genom teknikutbildning och innovationsverksamhet. En arbetsgrupp som leds av Åbo Akademis rektor Mikko Hupa utarbetar som bäst en verksamhetsplan med målet att sammanföra studeranden från de sju universiteten och Sydvästra Finlands tillväxtföretag inom planering och tillverkning av nya och innovativa produkter. Utvecklingsprogrammet omfattar också fortbildningsprogram inom valda teknikområden.

Enligt den preliminära planen erbjuder de tekniska universiteten biämnesundervisning för studeranden från Åbo Akademi och Åbo universitet både via nätundervisning och på universitetens egna campus. På motsvarande sätt planerar Åbo universitet och Åbo Akademi biämnesundervisning inom deras specialområden i Åbo för diplomingenjörsstuderanden vid Aalto-universitetet, Villmanstrands tekniska universitet, Tammerfors tekniska universitet och Vasa universitet.

Man strävar efter att alla studeranden ska få möjligheten att utföra sommarpraktik, kursprojekt och diplomarbeten inom Sydvästra Finlands tillväxtföretag.

Ytterligare information:

• Rektor Ilkka Niemelä, Aalto-universitetet, tfn 050 452 4690, [email protected]
  • Rektor Mikko Hupa, Åbo Akademi, tfn 0400 630 801
  • Vicerektor Eero Eloranta, Aalto-universitetet, tfn 050 4323411
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: