Tekniikan alan yhteistyöyliopiston aiesopimus solmittiin

Yhteistyöyliopisto tukemaan Lounais-Suomen positiivista rakennemuutosta yliopistokoulutuksen ja innovaatiotoiminnan avulla.

Kaikki Suomen seitsemän tekniikan alan yliopistoa, Teknologiateollisuus ry. ja Tekniikan akateemiset ry. ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen perustaa tekniikan alan yhteistyöyliopisto, työnimeltään FITech – Finnish Institute of Technology. FITech pyrkii parantamaan Suomen innovaatiokyvykkyyttä käynnistämällä ja toteuttamalla korkealuokkaista tekniikan alan koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoimintaa yliopistojen ja elinkeinoelämän yhteistyönä.

FITechin organisaatio rakennetaan kevyeksi ja ketteräksi. Varsinainen toiminta tapahtuu FITechin innovaatiohteisöissä, joista ensimmäinen tukee nopeasti Lounais-Suomen positiivista rakennemuutosta yliopistokoulutuksen ja innovaatiotoiminnan keinoin. Åbo Akademin rehtori Mikko Hupan johtama työryhmä laatii parhaillaan  toimintasuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on saattaa yhteen kaikkien tekniikan alan yliopistojen opiskelijat ja Lounais-Suomen kasvuyrityksien tarjoamat mahdollisuudet uusien, innovatiivisten tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa. Kehitysohjelmaan sisältyy myös muunto- ja täydennyskoulutusta.

Alustavan suunnitelman mukaan tekniikan alan yliopistot tarjoavat Turun yliopiston ja Åbo Akademin opiskelijoille sivuaineopetusta sekä Turussa, verkko-opetuksena että yliopistojen omilla kampuksilla.  Vastaavasti Turun yliopisto ja Åbo Akademi suunnittelevat omien erityisalojensa sivuaineopetusta Turussa Aalto-yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Vaasan yliopiston diplomi-insinööriopiskelijoille.

Kaikille opiskelijoille pyritään luomaan mahdollisuuksia kesäharjoitteluun, kurssiprojekteihin ja diplomitöihin Lounais-Suomen kasvuyrityksissä.

Lisätietoja:

• Rehtori Ilkkka Niemelä, Aalto-yliopisto, Aalto-yliopisto, puh. 050 452 4690, [email protected]
  • Rehtori Mikko Hupa, Åbo Akademi, puh. 0400 630 801
  • Vararehtori Eero Eloranta, Aalto-yliopisto, puh. 050 432 3411

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.