Tänä vuonna juhlitaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua

Olemme kouluttaneet luovien alojen osaajia jo 150 vuotta.
Aalto ARTS 150 years visuals

Veistokoulusta vuonna 1871 alkunsa saanut ja sittemmin Ateneumissa vahvistunut taiteiden ja suunnittelun alojen koulutus on vuosikymmenten aikana muuttanut muotoaan, mutta pysynyt aina yhteiskunnallisen muutoksen suunnannäyttäjänä.

Vuonna 2021 Aalto-yliopiston taide ja muotoilu on arvioitu maailman kuudenneksi ja arkkitehtuuri maailman 42. parhaaksi QS World University Rankingsin vertailussa. Opiskelijamme, tutkijamme ja alumnimme vaikuttavat laajalti yhteiskunnan eri osa-alueilla niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

“Maailma muuttuu ennenäkemätöntä vauhtia. Muutoksen mukana pysyäksemme ja siihen vastataksemme tarvitsemme luovaa ongelmanratkaisukykyä ja empatiaa. Juhlavuosi tarjoaa meille tilaisuuden pysähtyä ja katsoa eteenpäin, millaista maailmaa haluamme rakentaa”, sanoo dekaani Tuomas Auvinen.

Tulevaisuudessa paremmin suunnitellut elinympäristöt, ihmis- ja ympäristölähtöinen suunnittelu, kestävä elämäntapa, luova ajattelu ja luotettava, tutkimukseen pohjautuva tieto ovat entistä keskeisemmässä asemassa. Luovat alat tuottavat kestävää kasvua, hyvinvointia ja uusia työpaikkoja. Ne muodostavat myös entistä merkittävämmän osan Suomen kansantaloutta.

Tapahtumia ja verkkolehti

Tänä vuonna juhlistamme korkeakouluamme ja sen eri aloja katse vahvasti tulevaisuudessa. Juhlimme luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä sekä koko yhteisöämme – sinut on kutsuttu mukaan!

Eri alojemme opiskelijat ja tutkijat ratkovat yhteiskuntamme ja koko maailman kohtaamia mittavia haasteita ja tarjoavat kiperiin kysymyksiin tuoreita näkökulmia ja radikaalisti luovia ratkaisuja.

Näitä ratkaisuja esittelemme juhlavuoden aikana lukuisissa tapahtumissa, joihin kutsumme korkeakoulumme ystäviä mukaan. Tarjolla on seminaareja, luentoja ja näyttelyitä, jotka rajoitusten vuoksi ovat toistaiseksi verkossa. Löydät tapahtumamme täältä - lisää mukaan oma tapahtumasi!

Vaikuttavimpia sisältöjämme ja projektejamme tuodaan esille myös keväällä avattavan uuden verkkolehden sivuilla.

Opiskelijat loivat juhlavuoden ilmeen

Juhlavuoden visuaalisen ilmeen ovat luoneet visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat Milena Rinne ja Hanna-Kaisa Eskelinen. Ilme syntyi Koe: Prosessi -kurssilla, jonka ohjaajina toimivat Markus Joutsela, Pekka Piippo ja Safa Hovinen. Kurssilla oli kaikkiaan yhdeksän eri tiimiä, ja juhlavuoden identiteetiksi syntyi useita vahvoja ehdotuksia.

"Valitun työn muotokielessä yhdistyy uusi ja vanha. Värit ovat raikkaat ja rohkeat, mikä antaa ilmeelle erottuvuutta. Työ on kiinnostavasti samaan aikaan sekä visuaalisesti rikas että riisuttu, ja sopii hyvin juhlavuodelle", kertoo visuaalisen viestinnän muotoilun lehtori Markus Joutsela.

Rinne ja Eskelinen perehtyivät korkeakoulun historiaan ja historiallisiin kuvamateriaaleihin Aalto-arkistossa sekä haastattelivat muun muassa Taideteollisessa korkeakoulussa pitkään vaikuttaneita Yrjö Sotamaata ja Tapio Vapaasaloa. He pohtivat, mitä latinankielinen sanonta Pro Arte Utili, “hyödyllisen taiteen puolesta”, tarkoittaa nyt ja tulevaisuudessa.

"Mietimme, mikä on tärkeää nykypäivän suunnittelussa, ja halusimme painottaa yksilön ja yhteisön välistä suhdetta. Toimme yhteen aaltoilevat, monimuotoiset muodot yksinkertaisten geometristen muotojen kanssa. Projekti oli hyvä tilaisuus oppia koulun historiasta."

Nuoret suunnittelijat ideoivat myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Aalto ARTS -ystäväkirjan, jota jaetaan keväällä sosiaalisessa mediassa ja josta painetaan myöhemmin syksyllä myös kirja.

Toivomme, että kaikki korkeakoulumme ystävät jakavat kokemuksiaan ja muistojaan ystäväkirjan sivuille!

Lisätiedot:

Pirita Posti, Asiantuntija, yritysyhteistyösuhteet, p. 0503646381, [email protected]

Raila Tapio, asiantuntija, lahjoittajasuhteet, p. 050 475 9978, [email protected]

Aalto ARTS 150 years visuals

Uusi verkkolehti juhlistaa monialaista osaamista

Inspiroivia sisältöjä, tulevaisuuden ratkaisuja ja runsasta visuaalista kerrontaa. Tätä kaikkea tarjoaa uusi verkkolehtemme.

Aalto ARTSin virtuaalinen ystäväkirja Instagramissa, tekijät Hanna-Kaisa Eskelinen ja Milena Rinne

Koulumme ystävä, kirjoita ystäväkirjaamme!

Virtuaalinen ystäväkirja on auki Instagramissa - täytä opiskelumuistosi, tärkein oppisi ja tägää mukaan ystäväsi.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.