Gymnasiernas och universitetens samarbete är viktigt
Vid avslutningsevenemanget i tävlingen Forska-Experimentera-Utveckla som Utvecklingscentralen Lärorik rf och Teknikens Akademiker rf (TEK) tillsammans anordnat utdelades ett specialpris för ett tävlingsarbete där samarbetet mellan gymnasiet och vetenskapsuniversitetet varit föredömligt. Priset gavs till Taavi Väänänen och Atte Kapanen vid Helsingfors matematikgymnasium och till deras handledare Teppo Harju och samarbetspartnern Joni Tammi vid Aalto-universitetets radioforskningsinstitut i Skoggård.
Genom att bevilja ett specialpris vill Lärorik uppmuntra alla gymnasier att erbjuda studiekurser där man fokuserar på något problem eller tema och där eleverna samarbetar i direkt kontakt med forskare på olika områden.
Mottagaren av priset utsågs av Läroriks verksamhetsledare Minna Riikka Järvinen efter att de tävlande intervjuats.
"Arbetet är ett utmärkt exempel på de vetenskapsstudier i gymnasiet och den samverkan mellan gymnasieutbildningen och högskolestadiet som avses i gymnasiets läroplan", motiverar Läroriks verksamhetsledare Minna Riikka Järvinen sitt val.
Enligt Järvinen har läraren Teppo Harju på ett förebildligt sätt handlett eleverna på gymnasiets studiekurs till samarbete med Joni Tammi som chefar för Aalto-universitetets radioforskningsinstitut i Skoggård.
"Gymnasisterna hade tillgång till Skoggårds öppna data och hade ett problem att lösa som ingen tidigare hade undersökt. I Skoggård fick eleverna se hur apparaterna fungerar, de bekantade sig med ingenjörernas och forskarnas arbete och fick särskilt se vad det innebär att undersöka en vetenskaplig uppgift. Det var roligt att se gymnasisternas entusiasm och hur de utvecklades under projektet", berättar Tammi.
Nyheten på Läroriks webbplats (på finska)
Skoggård radioobservatorium
Skoggård radioobservatorium är det enda astronomiska radioobservatoriet i Finland.
Läs fler nyheter
Forskningsprojekt visar att kreativitet inte bara går att mäta – den är också en avgörande konkurrensfördel
Kreativitet erbjuder ett sätt att se problem ur nya perspektiv och hitta lösningar som annars inte skulle uppstå.
Tvärvetenskaplig sommarkurs i Lissabon om plastfria hav – ansök senast 15 december
Kursen genomförs online från januari till april 2026 och på plats i Lissabon, Portugal, i juli 2026.
Använd din röst: 14 000 euro för studenternas välbefinnande
Hösten 2025 fick studenterna komma med idéer om hur universitetet borde använda 14 000 euro för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram den bästa idén för genomförande under våren 2026.