Gymnasiernas och universitetens samarbete är viktigt

Samarbetet mellan Skoggård radioforskningsinstitut och Helsingfors matematikgymnasium belönades vid avslutningsevenemanget i tävlingen Forska-Experimentera-Utveckla.
Taavi Väänänen ja Atte Kapanen Helsingin matematiikkalukiosta tekivät tarkistusmittauksia Metsähovissa marraskuussa 2021. Kuva: Aalto-yliopisto / Joni Tammi
Taavi Väänänen och Atte Kapanen vid Helsingfors matematikgymnasium gjorde kontrollmätningar i Skoggård i november 2021. Bild: Aalto-universitetet / Joni Tammi

Vid avslutningsevenemanget i tävlingen Forska-Experimentera-Utveckla som Utvecklingscentralen Lärorik rf och Teknikens Akademiker rf (TEK) tillsammans anordnat utdelades ett specialpris för ett tävlingsarbete där samarbetet mellan gymnasiet och vetenskapsuniversitetet varit föredömligt. Priset gavs till Taavi Väänänen och Atte Kapanen vid Helsingfors matematikgymnasium och till deras handledare Teppo Harju och samarbetspartnern Joni Tammi vid Aalto-universitetets radioforskningsinstitut i Skoggård.

Genom att bevilja ett specialpris vill Lärorik uppmuntra alla gymnasier att erbjuda studiekurser där man fokuserar på något problem eller tema och där eleverna samarbetar i direkt kontakt med forskare på olika områden.
Mottagaren av priset utsågs av Läroriks verksamhetsledare Minna Riikka Järvinen efter att de tävlande intervjuats.

"Arbetet är ett utmärkt exempel på de vetenskapsstudier i gymnasiet och den samverkan mellan gymnasieutbildningen och högskolestadiet som avses i gymnasiets läroplan", motiverar Läroriks verksamhetsledare Minna Riikka Järvinen sitt val.

Enligt Järvinen har läraren Teppo Harju på ett förebildligt sätt handlett eleverna på gymnasiets studiekurs till samarbete med Joni Tammi som chefar för Aalto-universitetets radioforskningsinstitut i Skoggård.

"Gymnasisterna hade tillgång till Skoggårds öppna data och hade ett problem att lösa som ingen tidigare hade undersökt. I Skoggård fick eleverna se hur apparaterna fungerar, de bekantade sig med ingenjörernas och forskarnas arbete och fick särskilt se vad det innebär att undersöka en vetenskaplig uppgift. Det var roligt att se gymnasisternas entusiasm och hur de utvecklades under projektet", berättar Tammi.

Nyheten på Läroriks webbplats (på finska)

Skoggård radioobservatorium

Skoggård radioobservatorium är det enda astronomiska radioobservatoriet i Finland.

Metsähovi Radio Observatory's 14-metre radio telescope
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.