Framtidens forskning visioneras under ceremoniveckans paneldiskussion

Ta del av de nya hedersdoktorernas uppfattning om framtidens teknologitrender.
Kuvituskuva, jossa Aallon A-logo valokirjain

Är du intresserad av hur teknikintensiva lösningar förändrar världen – hur forskningsgenombrott inom vetenskap och teknik kan kommersialiseras? Eller hur ett öppet samhälle kan förbereda sig för en cyberattack?

Kom och lyssna på paneldiskussioner kring aktuella ämnen med hedersdoktorer under Ceremoniveckan vid Aalto-universitetet. Tillställningarna äger rum torsdagen den 16 juni, 2022.

Diskussionerna fokuserar på framtida riktningar inom teknologi, bland annat:

• Vad är kvatteknik och dess betydelse? Panelisterna inkluderar bl a Jürgen Mlynek, ordförande för den strategiska rådgivande kommittén vid Europeiska kommissionens Quantum Flagship-projekt, som är högt aktad för sin banbrytande forskning inom atomoptik, kvantoptik och molekylfysik. Läs intervjun med Mlynek i Aalto University Magazines digitala version.
  • Hur kan ett ett öppet informationssamhälle skydda sig i en tid av cyberattacker? Mårten Mickos, verkställande direktör för HackerOne och ledfiguren för etisk hackingverksamhet, talar om positivt inflytande.
  • Hur kan forskning av små molekyler utvecklas till en globalt utbredd storföretag? Tuomas Tenkanen, verkställande direktör för Mobidiag Ltd, belyser nyskapande företagande och kommersialisering av teknikintensiva lösningar. Mobidiag är ett företag som utvecklar molekylär diagnostik och utrustning för smittsamma sjukdomar och antibiotikaresistens.

Bekanta dig närmare med

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.