Forskningen om förnybar energi fick en ansenlig donation

Olje- och biodrivmedelsbranschen rf har donerat 240 000 euro till Aalto-universitetet för forskning om förnybar energi.
Solar panels Aalto University
Vid Aalto undersöks också vilka konsekvenser och möjligheter den globala energiomvälvningen medför för ekonomin och folket i Finland. Foto: Aalto-universitetet, Jaakko Kahilaniemi

Olje- och biodrivmedelsbranschen rf bildades år 1970 och har aktivt arbetat för att främja miljöarbetet och energieffektiviteten inom branschen samt för att utveckla den tekniska lagstiftningen och standardiseringen. Föreningens verksamhet upphörde i början av året och av dess kvarvarande medel donerades 240 000 euro till Aalto-universitet för forskning om förnybar energi.

”Även om föreningens verksamhet har upphört, fortsätter satsningarna på hållbar utveckling inom branschen. Vi vill stärka den här utvecklingen genom att stödja den betydande forskningen om förnybara energiformer vid Aalto-universitetet”, säger Pekka Huttula, likvidator och före detta vice verkställande direktör för Olje- och biodrivmedelsbranschen rf.

Vid Aalto-universitetet utvecklas bland annat svarta solceller som är bland de effektivaste i världen och särskilt lämpade för nordliga förhållanden och man löser problem med lagring av förnybar energi. Vid Aalto undersöks också vilka konsekvenser och möjligheter den globala energiomvälvningen medför för ekonomin och folket i Finland.

”Vi är väldigt tacksamma för donationen. Forskning om hållbar utveckling och lösningar på miljöproblem har en central roll i Aalto-universitetets strategi. Hållbar användning av material och naturresurser innehar en nyckelposition i vår forskning och undervisning”, säger Ossi Naukkarinen, vicerektor med ansvar för forskning.

Ytterligare information:

Sinikka Heikkala
Chef, Givarrelationer, Aalto-universitetet
tfn 0400 908 899

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: