Uusiutuvan energian tutkimus sai huomattavan lahjoituksen

Öljy- ja biopolttoaineala ry on lahjoittanut 240 000 euroa Aalto-yliopistolle uusiutuvan energian tutkimukseen.
Solar panels Aalto University
Aallossa tutkitaan myös paljon globaalin energiamurroksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia Suomen taloudelle ja kansalaisille. Kuva: Aalto-yliopisto, Jaakko Kahilaniemi

Vuonna 1970 perustettu Öljy- ja biopolttoaineala ry on toiminut aktiivisesti alan ympäristötyön ja energiatehokkuuden edistäjänä sekä teknisen lainsäädännön ja standardoinnin kehittäjänä. Alkuvuonna toimintansa päättänyt yhdistys lahjoitti jäljelle jääneistä varoistaan 240 000 euroa Aalto-yliopistolle uusiutuvan energian tutkimukseen.

”Vaikka yhdistyksen toiminta päättyi, panostukset alan kestävään kehitykseen jatkuvat. Haluamme vahvistaa tätä kehitystä tukemalla Aalto-yliopiston merkittävää uusiutuvien energiamuotojen tutkimusta”, sanoo Öljy- ja biopolttoaineala ry:n selvitysmies ja entinen varatoimitusjohtaja Pekka Huttula.

Aalto-yliopistossa kehitetään muun muassa maailman tehokkaimpia, erityisesti pohjoiseen sopivia mustia aurinkokennoja sekä ratkotaan uusiutuvan energian varastointiin liittyviä haasteita. Aallossa tutkitaan myös paljon globaalin energiamurroksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia Suomen taloudelle ja kansalaisille.

”Olemme erittäin kiitollisia tästä lahjoituksesta. Kestävään kehitykseen ja ympäristöhaasteiden ratkaisuun liittyvällä tutkimuksella on Aalto-yliopiston strategiassa keskeinen rooli. Materiaalien ja luonnonvarojen kestävä käyttö on avainasemassa tutkimuksessamme ja opetuksessamme”, sanoo tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen.

Lisätietoa:

Sinikka Heikkala
päällikkö, lahjoittajasuhteet, Aalto-yliopisto
puh. 0400 908 899

Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.