Fiskarskoncernen donerar 250 000 euro

Donationen är riktad till Högskolan för konst, design och arkitektur för att bidra till utvecklandet av högklassig design- och konstutbildning.

Fiskarskoncernen donerar 250 000 euro till Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur för att bidra till utvecklandet av högklassig design- och konstutbildning i Finland. En viktig del av Fiskars design- och produktutvecklingsarbete äger rum i Finland. Med donationen vill Fiskars bidra till att skapa innovationer och kreativitet samt hjälpa att utveckla nya material och processer och på så sätt stöda framtidens talanger, vilket är centralt för företagets fortsatta framgång.

”Många av Fiskars varumärken och ikoniska produkter har sina rötter i finländsk design, såväl i fråga om estetik som funktionalism. Dessutom har många av våra formgivare studerat vid Aalto-universitetet, bland dem Alvar Aalto, Aino Aalto, Kaj Franck, Timo Sarpaneva och Harri Koskinen. Vi tror att den högklassiga design- och konstutbildningen vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur kan gynna Fiskars och också stärka den position som finska design har på den globala marknaden”, säger Teemu Kangas-Kärki, tillfällig verkställande direktör för Fiskarskoncernen.

Fiskarskoncernen och Aalto-universitetet planerar att fördjupa sitt samarbete och identifiera tillfällen där man kan gå vidare med forskning som är relevant för Fiskars och Aalto. De här nyckelområdena för forskning omfattar konst och design, informations- och kommunikationsteknik och digitalisering, material och hållbar användning av naturresurser, boendemiljöer med människan i centrum, hälsa och välmående samt avancerade energilösningar.

”Den innovativa styrkan och kapaciteten vid Aalto-universitetet får sin kraft genom samverkan mellan förstklassig vetenskap, konst, teknologi och affärsverksamhet och långvariga partnerskap med de bästa universiteten, industrin och affärslivet. Vårt ömsesidigt gynnsamma samarbete med Fiskars är ett utmärkt exempel på detta”, säger Tuula Teeri, Aalto-universitetets rektor.

Berättelserna om Fiskars och om vår högskola har många anknytningspunkter. Flera av våra begåvade alumner har arbetat på Fiskars. Vi har samma ambitiösa vision om kvaliteten på arbetet och formgivningen, som Fiskars produkter är ett så gott uttryck för. Jag ser med entusiasm emot ett fördjupat samarbete, när vi tillsammans ska undersöka metoder för att vidareutveckla ansvarsfullheten i affärsverksamheten och en utmärkt kundupplevelse samt värna om den estetiska traditionen nu och i framtiden”, säger Anna Valtonen, vicerektor vid Aalto-universitetet och dekanus för Högskolan för konst, design och arkitektur.

”Fiskars vision är att skapa en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet – making the everyday extraordinary. Konsumenternas beteende förändras och vi vill hjälpa människor att fatta bättre beslut genom att erbjuda dem produkter i hållbar design, så att vi ger över världen till kommande generationer i bättre skick. Vi har ställt upp hållbarhetsmål i fråga om materialanvändning, minskad energikonsumtion och avfall. Genom att fördjupa vårt samarbete Aalto-universitetet får vi bättre möjligheter att utveckla produkter, skapa innovativa nya tjänster och förbättra processer så att vi kan nå våra hållbarhetsmål”, fortsätter Teemu Kangas-Kärki.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: