Uutiset

Fiskars-konserni lahjoittaa 250 000 euroa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle

Lahjoituksella yhtiö haluaa edistää innovaatioita ja auttaa uusien materiaalien ja prosessien kehittämisessä.

Fiskars-konserni lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle korkealuokkaisen designin ja taideopetuksen edistämiseksi Suomessa. Tärkeä osa Fiskarsin muotoilu-, tutkimus- ja kehitystyöstä tapahtuu Suomessa. Lahjoituksella Fiskars haluaa edistää innovaatioita, ruokkia luovuutta ja auttaa uusien materiaalien ja prosessien kehittämisessä ja siten kannustaa tulevaisuuden lahjakkuuksia, mikä on keskeistä yhtiön menestyksen rakentamisessa myös tulevaisuudessa.

”Monilla Fiskarsin brändeistä ja ikonisista tuotteista on juuret suomalaisessa muotoilussa, niin esteettisyyden kuin toiminnallisuudenkin osalta. Lisäksi monet muotoilijoistamme, kuten Alvar Aalto, Aino Aalto, Kaj Franck, Timo Sarpaneva ja Harri Koskinen, ovat Aallon alumneja. Uskomme, että Aalto-yliopiston korkeatasoinen muotoilu- ja taidekoulutus hyödyttää Fiskarsia ja vahvistaa myös suomalaisen muotoilun asemaa globaaleilla markkinoilla,” sanoo Teemu Kangas-Kärki, Fiskarsin vt. toimitusjohtaja.

Fiskars-konserni ja Aalto-yliopisto aikovat tiivistää yhteistyötään ja etsiä tilaisuuksia edistää molempien tahojen kannalta keskeistä tutkimusta. Näitä tutkimusalueita ovat muun muassa taide ja muotoilu, ICT ja digitalisaatio, materiaalit ja luonnonvarojen vastuullinen käyttö, ihmisten elinympäristö, terveys ja hyvinvointi sekä edistyneet energiaratkaisut.

“Innovaatiovoimamme rakentuu laadukkaan tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan yhteistyölle, joka saa lisävauhtia pitkäaikaisista kumppanuuksista parhaiden yliopistojen, teollisuuden ja liike-elämän kanssa. Juuri tästä on kyse molempia osapuolia hyödyttävässä yhteistyössämme Fiskarsin kanssa”, sanoo Tuula Teeri, Aalto-yliopiston rehtori .

“Fiskarsin ja koulumme tarinat liittyvät toisiinsa monin tavoin. Monet lahjakkaista alumneistamme ovat työskennelleet Fiskarsilla. Meillä on sama kunnianhimoinen visio työn laadusta ja muotoilusta, mikä näkyy erittäin hyvin heidän tuotteissaan. Odotan innolla yhteistyömme syventämistä, kun tutkimme yhdessä keinoja kehittää edelleen liiketoiminnan vastuullisuutta ja erinomaista asiakaskokemusta sekä vaalia kauneuden perintöä nyt ja tulevaisuudessa”, sanoo Anna Valtonen, Aalto-yliopiston vararehtori ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani.

“Fiskarsin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään – tekemällä arjesta ainutkertaista. Ihmisten kulutustottumukset ovat muuttumassa, ja olemme sitoutuneita siihen, että tarjoamme kestävästi muotoiltuja tuotteita, jotta maailma olisi paremmassa kunnossa tuleville sukupolville. Olemme asettaneet vastuullisuustavoitteet esimerkiksi materiaalien käytölle sekä energiankulutuksen ja jätteiden määrän vähentämiseksi. Yhteistyön tiivistäminen Aalto-yliopiston kanssa antaa meille paremmat mahdollisuudet kehittää tuotteita, innovoida uusia palveluja ja parantaa prosesseja, mikä vuorostaan auttaa meitä saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteemme,” jatkaa Teemu Kangas-Kärki.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Picture of the annual party
Yhteistyö Julkaistu:

Prosessiteekkarit kutsuivat dekaani Kristiina Kruusin kunniajäsenekseen

Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijajärjestö Prosessiteekkarit ry (PT) viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhlaansa ja sen kunniaksi se on kutsunut ensimmäiseksi kunniajäsenekseen koulun dekaanin Kristiina Kruusin.
Juha Jouhki
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston alumni ja sijoitusalan konkari Juha Jouhki: ”Opiskelu ei ole projekti, vaan prosessi”

Juha Jouhkin perheyritys tukee Aaltoa, koska huippututkimus vie kotimaisia yrityksiä maailman huipulle.
Aalto Digital Creatives ryhmäkuva
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Kolmetoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives -esihautomossa

Luovien alojen esihautomo-ohjelma käynnistyi 27. syyskuuta.
Erika Ahlberg
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea

Alumnimme Erika Ahlberg halusi yhdistää maisteritutkinnossaan aiemmat kaupan ja design-alan opintonsa, ja International Design Business Management -ohjelma sopi tähän loistavasti. Urallaan muodin, myynnin, markkinoinnin ja brändien parissa hän on pyrkinyt rohkeasti kohti haasteita – esimerkiksi hyppäämällä 100 henkilön organisaation johtoon ilman aikaisempaa esihenkilökokemusta.